سمينار تخصصي آشنايي با مباني كارآفريني در دانشگاه برگزار شد

عصر امروز سمينار تخصصي آشنايي با مباني كارآفريني با حضور دو تن از اساتيد اين حوزه در سالن همايش هاي دانشكده علوم انساني برگزار شد.

به گزارش روابط عمومي دانشگاه حضرت معصومه(س) دكتر علي رضا باقري ثالث طي سخناني در ابتداي اين همايش، پرداختن به مقوله كارآفريني براي دانش آموختگان را يكي از مهم ترين دغدغه هاي دانشگاه دانست و افزود: با توجه به اهميت اين موضوع كار گروهي متشكل دانشجويان، اساتيد، كارآفرينان، خيرين و مسؤلين در دانشگاه راه اندازي شده تا با بررسي و ايجاد شرايط مساعد جهت ورود دانش آموختگان به فضاي كسب و كار آنان را روانه اين موضوع نمايند.
وي با بيان اينكه طبق تحقيقات به عمل آمده وضعيت كشور از لحاظ اشتغال دانش آموختگان دانشگاهي وضعيت مساعدي نيست افزود: اين وضعيت در ميان بانوان دانش آموخته دانشگاهي به مراتب نا مساعدتر است.
رييس دانشگاه حضرت معصومه(س) ادامه داد: اين دانشگاه يكي از مأموريت هاي مهم خود را پرداختن به اين موضوع مي داند و در اين راستا جلسات و برنامه ريزي هاي وسيعي صورت گرفته است.
وي در بخش ديگري از سخنان خود از برگزاري نشست مشتركي ميان دانشجويان و چند تن از كارآفرينان برجسته استان قم در آينده اي نزديك خبر داد و از دانشجويان خواست: همكاري لازم با دانشگاه را در راستاي تحقق اين مأموريت داشته باشند.
پس از سخنان رييس دانشگاه حضرت معصومه(س) بهادري مدير مركز مشاوره كارآفريني طي سخناني ضمن تبيين مفهومي مقوله كارآفريني آن را شناخت و هنر استفاده هر چه بيشتر از فرصت ها دانست.
وي افزود: هنر ديگر كارآفريني آن است كه از حداقل امكانات حداكثر استفاده را بتوان برد.
بهادري در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به ضرورت درك موضوع كارآفريني براي دانشجويان در دانشگاه ها افزود: اساساً يكي از مهم ترين زمينه هاي ايجاد كارآفريني در دانشگاه است چرا كه دانشگاه ها وظيفه تربيت نيروهاي كارآمد و كاربلد را بر عهده دارند.


وي خطاب به دانشجويان گفت: الزاماً همه شما دانشجويان نبايد خود يك كارآفرين باشيد بلكه مي توانيد هر يك نقش قطعه از يك پازل كارآفريني به حساب آييد همچنان كه بسياري از كار آفرينان برتر جهان نيز هر يك به تنهايي قادر به كارآفريني نبوده اند بلكه دستياراني داشته اند كه در حوزه هاي مختلف آنان را كمك مي كردند.
اين مدرس دانشگاه در ادامه با انتقاد از وضعيت آموزش در دانشگاه ها اظهار داشت: بسياري از كارآفرينان از ضعف دانش آموختگان دانشگاهي در انجام فعاليت هاي مرتبط با حوزه تحصيليشان گلايه مندند و در سخنان خود همواره تأكيد مي كنند كه اين دانش آموختگان فاقد مهارت و معلومات كافي هستند و اين امر وظيفه دانشگاه تا آنان را كارآمد پرورش دهد.
بهادري در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به وضعيت كارآفريني در جهان كشورهاي ايالات متحده، آلمان، فرانسه و انگلستان را از كشورهاي پيشرو در زمينه كارآفريني برشمرد و اظهار داشت: اين كشورها از همان ابتدا با تأسيس مراكز علمي كارآفريني در پيمودن اين مسير تلاش كردند.
وي زمان به رسميت شناختن كارآفريني در كشورمان را در برنامه سوم توسعه كشور عنوان كرد و افزود: پيش از رسميت يافتن نهادهاي متعددي متولي اين موضوع در كشور بودند. اما پس از كش و قوس هاي فراوان اين مهم به وزارت علوم، تحقيقات و فناوري واگذار شد.
بهادري ادامه داد: پس از واگذاري امور مربوط به ساماندهي كارآفريني كشور به وزارت علوم، تحقيقات و فناوري هسته مركزي كارآفريني تحت عنوان كاراد در سازمان سنجش آموزش كشور ايجاد و به تبع آن كميته هاي كارآفريني در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي كشور شكل گرفت و برنامه ريزي لازم بدين منظور صورت پذيرفت.
پس از سخنان بهادري دكتر محمدرضا فلاح نيز در سخناني مقوله كارآفريني را با مقوله اشتغال دو امر جداگانه دانست.


وي كارآفريني را محصول خلاقيت فرد يا گروهي از افراد دانست در حالي كه در مقوله اشتغال خلاقيت عنصر تعيين كننده به شمار نمي رود.
عضو هيأت علمي دانشگاه حضرت معصومه(س) ادامه داد: كارآفريني يعني انديشيدن به كارهايي در حال حاضر نيستند و قرار است و چند سال بعد ايجاد شود.
وي قرار گرفتن در عصر ديجيتال را يكي از ظرفيت هايي برشمرد كه مي تواند در زمينه كارآفريني بسيار مؤثر باشد. مثلاً فروش كانال هاي تلگرامي پر مخاطب جهت ايام انتخابات را از نمونه هاي بارز اين كارآفريني بر شمرد.
دكتر فلاح در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه در مسأله اشتغال زنان بايد به مقوله حضور اجتماعي زنان توجه كنيم اظهار داشت: هدف بسياري از زنان در ورود به فضاي كسب و كار داشتن درآمد بالا و مكفي نيست بلكه هدف آنان تقويت ورود به عرصه هاي اجتماعي است.
پايان خبر
95/09/01



تمامی حقوق این سایت متعلق به دانشگاه حضرت معصومه(س) می باشد