مدیریت امور فرهنگی و اجتماعی دانشگاه حضرت معصومه (س)
یکی از مهمترین اهداف دفتر امور فرهنگی و اجتماعی دانشگاه حضرت معصومه (س) شناسایی قابلیت ها و توانایی های دانشجویان و سپردن اجرای برنامه های فرهنگی به دانشجویان می باشد در همین راستا حوزه های متنوعی، ذیل این مدیریت، فعالیت می کنند. مدیریت امور فرهنگی و اجتماعی دانشگاه حضرت معصومه (س)، به برنامه ریزی و اجرا در موضوعات فرهنگی و اجتماعی دانشجویان، کارکنان و اساتید دانشگاه می پردازد. رهنمود اساسی دیگری که این مدیریت اعتقاد عمیقی به آن دارد تحول فرهنگی با فعال سازی ظرفیت اساتید می باشد. لذا اقدامات و برنامه های ویژه ای در این زمینه تاکنون پیش بینی شده است. تلاش مجدانه ای نیز صورت می گیرد تا امكانات موردنیاز برای اجرای فعالیت های فرهنگی در دانشگاه تأمین گردد. در حال حاضر این مدیریت 1 کارشناس فعال دارد كه زیر نظر مدیر امور فرهنگی به ساماندهی امور می پردازند. دیگر نیروهای فعال در این حوزه را دانشجویان داوطلب تشکیل می دهند.
امور فرهنگی خوابگاه ها
دفتر امور فرهنگی با حمایت، هدایت و نظارت بر برنامه های فرهنگی در خوابگاه ها از قبیل نمایش فیلم، تاسیس و تجهیز كتابخانه، برگزاری مراسم به مناسبت های مختلف، برگزاری جشن، مسابقه و ... سعی در ایجاد محیطی سالم و مفرح در خوابگاه دارد. کانون فرهنگی خوابگاه مصوب شورای فرهنگی دانشگاه با همکاری بسیج دانشجویی اجرای فعالیت های فرهنگی در محیط خوابگاه را به عهده دارد.
واحد سمعی و بصری
تهیه، تكثیر، آماده سازی و بایگانی فیلم و نوارهای صوتی مورد تأیید مراجع قانونی و ارائه این محصولات به دانشجویان از فعالیت های این واحد می باشد.
برنامه راهبردی فرهنگی- اجتماعی
به منظور حرکت بر مبنای تدبیر و تعقل و پیش بینی قبل از اقدام، دفتر امور فرهنگی و اجتماعی با هدایت شورای فرهنگی دانشگاه اقدام به تدوین برنامه راهبردی فرهنگی-اجتماعی دانشگاه نموده است تا در سه سطح دانشجویان، کارکنان و اساتید به فعالیت بپردازد. متن این سند به شرح ذیل می باشد:
مقدمه
دانشگاه حضرت معصومه (س) دانشگاهی است جدیدالتأسیس و تک جنسیتی که علاوه بر برخورداری از کادر علمی و اجرایی پرانرژی و توانمند از امتیازات و ویژگیهای یک سازمان جوان برخوردار است. خلاقیت، تغییر و بهبود مداوم از خصوصیات این دانشگاه در همه بخشهای سازمانی خود است.
در این دانشگاه سعی خواهد شد اصول اختصاصی که برای یک دانشگاه اسلامی بیان شده است محور حرکت در آن باشد به نحوی که:
•بینش توحیدی بر تمامی شئون دانشگاه و تفكر و اندیشه افراد حاكمیت داشته باشد.
•علم آموزی به منزلة یك عبادت در جهت ایجاد و تقویت بینش توحیدی تلقی شود.
•محیطی سرشار از معنویت و مكارم اخلاق به منظور رشد و تعالی فردی، تربیت صحیح، تزكیه و تعلیم نفوس ایجاد میشود و حیات و شخصیت معنوی و اخلاقی افراد اعتلا می یابد.
•افراد در پرتو معارف اسلامی با احساس تعهد و مسئولیت نسبت به رشد و تعالی جامعه و تحقق اهداف و ارزش های اسلامی در فعالیت های اجتماعی مشاركت می جویند.
•همان گونه که در آیات نورانی قرآن کریم هم هویداست تزکیه بر تعلیم مقدم است. وجود و حاکمیت این اصل باعث می شود فعالیتهای فرهنگی دانشگاه از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار شود. لذا نکته اساسی که در این دانشگاه مد نظر قرار می گیرد تقدم تزکیه بر تعلیم در امر تحول در مخاطب است.
•حرکت در مسیر تحول فرهنگی از اهداف مهم دفتر امور فرهنگی دانشگاه حضرت معصومه (س) می باشد. نیل به این مهم جز با دست یازیدن به حرکت برنامهای و یا در حقیقت تدوین و اجرای یک برنامه راهبردی که متضمن افقهای دوردست فرهنگی باشد میسر نیست.
مأموریت
دفتر امور فرهنگی اجتماعی دانشگاه حضرت معصومه (س) می کوشد با ایجاد یک محیط مساعد برای تعالی انسان، رشد فضایل اخلاقی، تزکیه نفس و بسط معنویت؛ دانشجویانی را تربیت و وارد جامعه علمی و نخبگانی کشور نماید که با استحکام در باورهای دینی و ارزشی مبتنی بر آموزه های دین مبین اسلام، دارای روحیه امید و استقامت با محوریت تعهد به ارزشهای خانواده در راستای ایجاد و حفظ هویت ایرانی اسلامی تلاش نمایند و استعدادهای علمی خود را شکوفا نمایند. در این دانشگاه تلاش میگردد با حاکمیت یک بینش توحیدی بر دانشجویان، علمآموزی به عنوان یک عبادت تلقی شود.
چشم انداز
دانشگاه حضرت معصومه (س) دانشگاهی است تک جنسیتی و پیشرو در تربیت دانشجویانی متخلق به اخلاق حسنه، مؤمن، دارای اعتماد به نفس و پایبند به ارزشها، دارای روحیه جهاد علمی و بصیرت و پایبند به ارزشهای ایثار و شهادت. دانشجویان این دانشگاه، سرآمد و الهامبخش فرهنگی و اخلاقی برای تمامی دانشگاههای کشور می باشند. کادر علمی و اجرایی آن نیز توانمند، متخلق به اخلاق نیکوی اسلامی و مروج ارزشهای دینی و الهی هستند.
راهبردهای کلان
راهبرد 1- اسلامی نمودن فضای دانشگاه
راهبرد 2- ترویج فضایل اخلاقی و سیره و منش اسلامی
راهبرد 3- ارتقای فضایل اخلاقی و ایمانی کادر علمی و اجرایی دانشگاه
راهبرد 4- تبدیل اساتید به محور تغییر و تحولات فرهنگی
راهبرد 5- آگاهیسازی نسبت به مبانی و اهداف انقلاب و تقویت بینش و بصیرت سیاسی
راهبرد 6- تقویت روحیه خودباوری و اعتماد به نفس دانشجویان
راهبرد 7- تقویت روحیه علم آموزی، جهاد علمی و تولید علم نافع
راهبرد 8- تقویت روحیه و توان تحقیق و تتبع، نوآوری و کارآفرینی
راهبرد 9- ارتقای فضای آزاداندیشی در عین خردورزی و حقیقتجویی
راهبرد 10- تقویت روحیه اجتماعی شدن و جامعهپذیری فرهنگی
راهبرد 11- تقویت دانش و مهارتهای مدیریت خانه و خانواده
راهبرد 12- ترویج هنر اسلامی راهبرد
13- مداخله فعال در فضای مجازی
راهبرد 14- تقویت جایگاه بخش فرهنگی و توجه به ظرفیتسازی در آن
راهبرد 15- استقرار نظام برنامهریزی و پایش فرهنگی و تقویت روحیه برنامه ریزی
سیاستهای اجرایی
راهبرد 1- اسلامی نمودن فضای دانشگاه
سیاستهای اجرایی:
1-1- شناخت و معرفی ارکان هویت دینی
1-2- آگاهی سازی نسبت به مبانی معرفتی دین
1-3- تعظیم شعائر دینی در مناسبتهای مذهبی به منظور احترام به ارزشهای دینی
1-4- تدارک بسته برنامه های جامع قرآنی
1-5- بهبود برنامه های ترویج اقامه نماز در فضای عمومی دانشگاه
1-6- پر کردن اوقات فراغت دانشجویان به منظور پیشگیری از انحرافات اخلاقی و رفتاری
راهبرد 2- ترویج فضایل اخلاقی و سیره و منش اسلامی
سیاستهای اجرایی:
2-1- تربیت معنوی و استحکام روحیه عبادت و بندگی
2-2- ترویج فرهنگ حجاب و عفاف
2-3- مبارزه با فرهنگ ابتذال
2-4- ترویج فرهنگ ازدواج آسان
2-5- ترویج فرهنگ سادهزیستی و مبارزه با فرهنگ مصرفزدگی، اسراف و تجمل گرایی
2-6- تدوین برنامههای ترویج اقتصاد مقاومت
2-7- ترویج فرهنگ رعایت صرفهجویی حتی در فضای عمومی دانشگاه
2-8- معرفی الگوهای عملی علمی، اخلاقی و اجتماعی به دانشجویان
راهبرد 3- ارتقای فضایل اخلاقی و ایمانی کادر علمی و اجرایی دانشگاه
سیاستهای اجرایی:
3-1- بازتعریف تمامی برنامه های فرهنگی برای کادر علمی و اجرایی دانشگاه
3-2- حمایت از برگزاری اردوهای زیارتی
3-3- حمایت از برگزاری دوره های آموزشی
3-4- اهتمام به نماز و قرآن در برنامه های ویژهی کادر علمی و اجرایی دانشگاه
3-5- حمایت از برنامه های تقویت معرفت دینی
3-6- تأکید بر مشارکت همه جانبه دانشگاهیان و استقبال از حضور آنها در برنامه های فرهنگی در دانشگاه
3-7- تبیین و تکریم مقام اساتید در دانشگاه
راهبرد 4- تبدیل اساتید به محور تغییر و تحولات فرهنگی
سیاستهای اجرایی:
4-1- حمایت از طرح اساتید مشاور فرهنگی
4-2- تشویق و حمایت از اساتید برای مشارکت در اجرای برنامه های فرهنگی
4-3- تبیین نقش ویژه اساتید در ارتقای سطح علمی، فرهنگی و معنوی دانشجویان
4-4- تشکیل جلسات هم اندیشی اساتید در راستای ارتقای فرهنگی استاد و دانشجو
4-5- بهره گیری از فضای کلاسهای تدریس اساتید در پیشبرد اهداف فرهنگی
راهبرد 5- آگاهیسازی نسبت به مبانی و اهداف انقلاب و تقویت بینش و بصیرت سیاسی
سیاستهای اجرایی:
5-1- ترویج تفکر محوری ولایت و ولایتمداری
5-2- تعظیم مناسبتهای انقلاب اسلامی و تبیین اهمیت آنها
5-3- حمایت از برنامه های آگاهیبخش سیاسی برای ارتقای بینش سیاسی
5-4- تدوین بسته برنامه های سیاسی در موضوع انتخابات
5-5- حفظ و تحکیم ارزش های دفاع مقدس و فرهنگ ایثار و شهادت
5-6- تشریح بیداری اسلامی در کشورهای اسلامی و آشکارسازی مظاهر مادی و حیوانی تمدن غربی و نقاط زوال آن
راهبرد 6- تقویت روحیه خودباوری و اعتماد به نفس دانشجویان
سیاستهای اجرایی:
6-1- تمرکززدایی و واگذاری اجرای امور فرهنگی به دانشجویان
6-2- تشویق و تقدیر از فعالان دانشجویی
6-3- تشویق و تقدیر از دانشجویان برتر یا صاحب افتخار در موضوعات علمی و فرهنگی
6-4- حمایت از برگزاری برنامههای فاخر ملی
6-5- حمایت از برگزاری برنامه های جذاب و شاد دانشجویی
6-6- بهره گیری از ظرفیت تعاملی اساتید مشاور فرهنگی برای ارتقای روحیه اعتماد به نفس دانشجویان
راهبرد 7- تقویت روحیه علم آموزی، جهاد علمی و تولید علم نافع
سیاستهای اجرایی:
7-1- تشویق و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی
7-2- الگوسازی شایسته از مجرای تکریم و بزرگداشت چهره های برتر علمی کشور
7-3- ایجاد گفتمان پیشرفت در دانشجویان
7-4- حمایت از برگزاری جشن دانشآموختگی
راهبرد 8- تقویت روحیه و توان تحقیق و تتبع، نوآوری و کارآفرینی
سیاستهای اجرایی:
8-1- حمایت از برنامه های پژوهشی دانشجویی و تشویق امور پژوهشی دانشجویی
8-2- ارائه آموزش های کارآفرینی برای ترغیب به خوداشتغالی
8-3- برگزاری کارگاههای آموزشی برای کسب مهارت های لازم در حوزه اشتغال
8-4- ارزشمند نمودن جلوه های کار و تلاش از مجرای معرفی چهره های موفق کارآفرین
راهبرد 9- ارتقای فضای آزاداندیشی در عین خردورزی و حقیقتجویی
سیاستهای اجرایی:
9-1- ارتقای فرهنگ بحث و گفتگوی آزاد دانشجویی
9-2- حمایت ویژه از برگزاری کرسی های آزاداندیشی دانشجویی
9-3- حمایت از برنامه های گفتمان آزاد دانشجویی
9-4- حمایت از جلسات نقد گفتمانی یا عملکردی
9-5- حمایت از کرسی های نظریه پردازی
راهبرد 10- تقویت روحیه اجتماعی شدن و جامعهپذیری فرهنگی
سیاستهای اجرایی:
10-1- تقویت روحیه قانونگرایی و نظم پذیری
10-2- تأکید بر رعایت مقررات و آییننامههای موجود در انجام فعالیتهای داوطلبانه دانشجویی
10-3- تعامل در چارچوب قوانین و مقررات با دانشجویان در امور فرهنگی و پرهیز از جهتگیریهای غیرقانونی
10-4- تقویت روحیه مسئولیتپذیری
10-5- تقویت مهارتهای زندگی فردی و اجتماعی
10-6- جامعهپذیری دانشجویان جدیدالورود از مجرای برنامه های استقبال
راهبرد 11- تقویت دانش و مهارتهای مدیریت خانه و خانواده
سیاستهای اجرایی:
11-1- حمایت از برنامههای آموزش همسرداری و بهبود روش زندگی
11-2- حمایت از برنامههای آموزشی مربوط به هنر و مهارتهای انجام امور خانه
راهبرد 12- ترویج هنر اسلامی
سیاستهای اجرایی:
12-1- به کارگیری جلوه های هنر در اجرای تمامی برنامه ها
12-2- ارائه آموزش های هنری به دانشجویان
راهبرد 13- مداخله فعال در فضای مجازی
سیاستهای اجرایی:
13-1- توسعه کمّی حضور دانشگاهیان در فضای وب
13-2- توسعه و غنیسازی محتوای ارائه شده در فضای وب
13-3- توسعه ارتباطات و اطلاعرسانی از مجرای فضای مجازی
13-4- نشر افکار، باورها و اعتقادات دینی در فضای مجازی
راهبرد 14- تقویت جایگاه بخش فرهنگی-اجتماعی و توجه به ظرفیتسازی در آن
سیاستهای اجرایی:
14-1- پیگیری و تشویق تأسیس کانون ها، تشکل ها و انجمن های دانشجویی
14-2- ارتقای سطح اعتبارات و فضای فرهنگی
14-3- اصلاح ساختار مدیریت فرهنگی و اجتماعی
14-4- تلاش مستمر برای جذب حداکثری در برنامه های فرهنگی و پرهیز از انحصارگرایی
14-5- پایش توانایی دانشجویان در بخش فرهنگی و شناسایی استعدادهای آنان
14-6- آموزش و بهبود نیروی انسانی در بخش فرهنگی و اجتماعی
14-7- مدیریت جلسات و شوراهای فرهنگی
14-8- ارتقای کیفیت و هدفمند نمودن برگزاری اردوهای دانشجویی
راهبرد 15- استقرار نظام برنامهریزی و پایش فرهنگی و تقویت روحیه برنامه ریزی
سیاستهای اجرایی:
15-1- نیازسنجی و آسیب شناسی فرهنگی
15-2- تدوین سیاستها و برنامههای فرهنگی با جهت گیریهای لازم
15-3- توجه به تنوع فعالیت های فرهنگی متناسب با سلایق جامعه مخاطب
15-4- ارزیابی و پایش اقدامات اجراشده در بخش فرهنگی و اجتماعی
15-5- ترغیب دانشجویان به تدوین برنامه در انجام فعالیتهای فرهنگی
15-6- اعمال ارزیابی جامع از عملکرد مجموعه های دانشجویی در بخش فرهنگی