پيام استاندار قم به مناسبت آغاز سال تحصيلي جديد

حجت الاسلام و المسلمین محمدصادق صالحی منش ، استاندار قم به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه ها و مدارس پیام تبریكی صادر كرد. متن كامل این پیام بدین شرح است.

بسم الله الرحمن الرحیم
به نام خداوند متعال که قلم را آفرید و به آن سوگند یاد كرد. به نام پروردگاری که انسان را به زیور علم و دانش آراست و آن را اسباب نجات بشریت از گرداب جهل و نادانی و هدایت به سمت سعادت و كمال قرار داد و با سلام و درود به تمامی تلاش گران عرصه علم و دانایی و همه اساتید و معلمان و دانش آموزان میهن عزیز اسلامی.
بار دیگر فصل پر مهر پاییز و شمیم خوش مهر از راه می رسد و فضای نورانی این سرزمین به عطر شكوفه های آموختن و مجاهدت گسترده و عظیم در راه كسب علم و دانش و معرفت عطرآگین می شود. اول مهر برای ما ایرانی ها حال و هوای دیگری دارد. روز پرخاطره ای است كه درهای دانش و آگاهی به روی هزاران جوینده علم و معرفت گشوده می شود و كانون با صفای مدرسه و دانشگاه در سایه سار شوق حضور مشتاقان تعلیم و تربیت زینتی دو چندان می یابند.
 اسلام دین دوستدار علم ودانش بوده و علم جویی و دانش اندوزی در آن همواره به عنوان یك ارزش والا مورد تكریم و تاكید قرار گرفته است. قرآن كریم برتری و ارجحیت را از آن كسانی می داند كه در راه تحصیل علم گام برمی‌دارند و اوقاتی از زمان خود را به تعلیم و تعلم اختصاص داده و از دیار جهالت به سوی عالم علم و نور،‌ هجرت می‌كنند. اهمیت علم آموزی تا حدی است كه رسول ختمی مرتبت حضرت محمّد مصطفی ( ص) آن را به عنوان یك فریضه بر مسلمانان واجب دانسته و می فرمایند : « طَلَبَ العِلم فَریضَهٌ عَلی كُلِّ مُسلِم وَاَلا اِنَّ اللهَ یُحِبُّ بَغاه العِلم » «دانشجویی و دانش آموزی برهر مسلمان واجب است ، همانا خداوند جویندگان دانش را دوست دارد.»
در چنین بینش و آموزه متعالی، مدرسه و دانشگاه محیط های مقدسی هستند كه نه تنها آینده فرد، كه آینده یك ملت و جامعه را رقم می زنند. این اهمیت موجب شده تا مسأله فرهنگ و آموزش و پرورش در نظام مقدس جمهوری اسلامی نیز مسأله اول كشور و حیاتی ترین ابزار در مسیر توسعه پایدار محسوب شده و منابع و امكانات وسیعی صرف پیشبرد و تحقق اهداف و برنامه های این حوزه از جمله آموزش و تحصیل افراد جامعه شود. علم و پیشرفت های علمی در كلام و نگاه بزرگان نظام از چنان اهمیتی برخوردار است كه حضرت امام خمینی(ره) با تشویق نوجوانان و جوانان به تحصیل توأم با تهذیب می فرمایند: «تحصیل همراه تهذیب و همراه تعهد و همراه اخلاق فاضله انسانی است که می تواند ما را به حیات انسانی برساند و می تواند کشور ما را از وابستگی ها نجات بدهد.» رهبر فرزانه انقلاب اسلامی نیز علم را پایه ی پیشرفت و اقتدار یك كشور برشمرده و می فرمایند: «کشورى که دستش از علم تهى است، نمیتواند توقع عزت، استقلال، هویت و شخصیت و رفاه داشته باشد.»
چنین اهمیتی مسولان كشور را بر آن داشته تا با اهتمام جدی به مسأله اول تعلیم و تربیت، بسترها و امكانات گسترده لازم برای آموزش افراد نیازمند تحصیل را فراهم نمایند از این رو می طلبد كه محصلین عزیز با جهد و تلاش شایسته در راه علم آموزی و بهره مندی درست از دوران طلایی تحصیل و تهذیب، قدران خدمات ارزنده نظام در این عرصه باشند و بدانند كه از دست دادن این فرصت ها و عدم استفاده صحیح از موقعیت های تكرار نشدنی زندگی، علاوه بر جفای به خود و هدر دادن منابع ملی، مصداق این فرمایش امام راحل و عظیم الشان كه: «اگر كسی درس نخواند حرام است در مدرسه بماند» خواهد بود.
 امروز به فضل الهی و با همت و تلاش قابل تحسین دولت تدبیر و امید و مجموعه دست اندرکاران نظام تعلیم و تربیت، شاهد استمرار رشد و حركت پرشتاب علمی كشور و شکستن مرزهای علم و دانش و فتح قله‌های عزت و افتخار هستیم. استان قم نیز با بهره مندی از مراكز فاخر حوزوی و دانشگاهی و مجموعه مدارس و محیط های آموزشی و تحصیلی برخوردار از دانش روز و به پشتوانه مجاهدت و تلاش دلسوزانه افراد فرهیخته و مجرب و متعهد پرورش یافته در چنین فضای معنوی، می تواند پیشگام و پرچمدار این حركت و نهضت عظیم تولید علم و دانایی باشد. بازگشایی مدارس و دانشگاه ها، آغازگر فصل جدیدی از بهار دانش پژوهی، دمیده شدن روح تازه در كالبد نظام تعلیم و تربیت و تلاش در راه كسب علم و اندیشه و معرفت افزایی است. همچنین همزمانی شروع سال تحصیلی با هفته شکوهمند دفاع مقدس تقارن نیکویی است که فضاهای آموزشی را به عطر یاد و خاطره ماندگار شهدا و ایثارگران سال های ایثار و مجاهدت فرزندان غیور این ملت متبرک ساخته و رسالت اصلی دانش آموزان، دانشجویان و معلمین و اساتید ارجمند در صیانت و پاسداری از خون پاك شهیدان و دستاوردهای این حماسه عظیم را در سنگر مقدس مدرسه و دانشگاه یادآور می‌شود.
 فرصت را مغتنم شمرده، آغاز سال تحصیلی جدید را به همه اساتید و فرهنگیان عزیز و ارجمند، دانشجویان فهیم و دانش آموزان خلاق و آینده ساز کشور و استان قم تبریک و تهنیت عرض نموده، برای تمامی این عزیزان و جهادگران عرصه علم و دانش، آرزوی توفیق و سربلندی بیشتر در راه جهاد مقدس علمی و تلاش برای توسعه، تعالی و پیشرفت روزافزون ایران اسلامی و قم مقدس را از درگاه ایزد منان دارم.

محمد صادق صالحی منش
استاندار قم
پایان خبر
منبع: پایگاه اطلاع رسانی استانداری قم
93/07/01