آیین نکوداشت مقام استاد در دانشگاه حضرت معصومه (س) برگزار شد.

ظهر امروز آیین نکوداشت مقام استاد در دانشگاه حضرت معصومه (س) برگزار شد. در این مراسم که با حضور اساتید این دانشگاه و استقبال دانشجویان همراه بود، مجتبی مطهری، پسر ارشد استاد شهید مرتضی مطهری به سخنرانی پرداخت.

پسر شهید آیت‌الله مطهری با اشاره به اینكه شهید مطهری علم را بنام رب آغاز كرد، گفت: شهید مطهری عاشق تفسیر و مطالعه بود و معتقد بود كه علم و تربیت یك امر الهی است و یك امر سوری و دانشگاهی نیست.
مطهری تصریح كرد: تنها دلیل تجلیل از معلمان این است كه معلمان قداست الهی دارند و در امر تعلیم و تربیت تلاش می‌كنند.
وی با اشاره به اینكه علم جایگاه بالایی دارد، گفت: مناسب است كه اساتید با وضو وارد كلاس درس شوند و از سوی دیگر باید دانش‌آموزان و دانشجویان به اساتید خود احترام بگذارند.
استاد دانشگاه تهران خاطر نشان كرد: شهید مطهری نسبت به معلمین خود عشق و احترام عجیبی داشتند و از همین رو مناسب است كه دانشجویان نسبت به حال اساتید خود آگاهی داشته باشند و آنها را ارج نهند.
مطهری با اشاره به اینكه عشق و اخلاص به معلم امری مهم است، گفت: شهید مطهری سه بار در زندگی به شدت گریه كردند، یك بار برای پدر و مادرشان، یك بار برای حضرت حسین (ع) و بار دیگر در نماز شب‌هایشان، كه هیچوقت در نماز شب‌هایشان اجازه نمی‌دادند ما متوجه گریه‌های شبانه‌ ایشان شویم.
وی بیان كرد: شهید مطهری هیچگاه سمت‌هایشان را به ما اطلاع نمی‌دادند و می‌گفتند سمت‌های اداری تنها انجام وظایف الهی است و هیچ كدام یك از این منصب‌ها را برای فعالیت دنیوی انتخاب نكرده بودند.
استاد دانشگاه تهران با اشاره به اینكه اگر كسی با ائمه اطهار (ع) ارتباط داشته باشد به دیگران این راز را فاش نمی‌كند، گفت: پس از شهادت شهید مطهری مادر چند خواب ایشان را برای ما تعریف كردند.
مطهری تاكید كرد: شهید مطهری روح انسانی و آزاد اندیشی داشت و هیچگاه سخنان افراد را نقض نمی‌كردند و تنها می‌گفتند افراد سخنان خوب و سخنان بد دارند.
وی با اشاره به اینكه شهید مطهری سعی در ایجاد وحدت میان شیعه و سنی بودند، گفت: ایشان معتقد بودند كه اگر زیر پرچم عثمان برویم بهتر از آن است كه زیر پرچم انگلیس و آمریكا برویم.
استاد دانشگاه تهران یادآور شد: عقلانیت یكی از ویژگی آثار شهید مطهری است كه شهید مطهری دین را با عقلانیت و هنر، سیاست، اجتماع، ادبیات و سایر علوم پیوند زد و به نوعی معتقد بودند كه دین اسلام برای پیوند دین با سایر علوم آمده است و از همین رو در همین مسیر تلاش می‌كردند.

استاد دانشگاه تهران با اشاره به اینكه شهید مطهری اهل ذوق بودند، گفت: شهید مطهری اهل آواز خواندن بودند و شعرهای حافظ را زیاد می‌خواندند.
مطهری تصریح كرد: شرعیت لازم و ضروری است و هدف دین این است كه روح و جسم انسان را نورانی كند.
وی با اشاره به اینكه امام خمینی (ره) برای ساخت جامعه اسلامی دست به انقلاب زدند، گفت: باید یك سری مسائل و مشكلات جامعه حل شود و در این مسیر باید اصالت فرد و اصالت جامعه در اجتماع رعایت شود تا به این وسیله بتوانیم مشكلات جامعع را حل كنیم.
وی  با اشاره به احداث بنیاد آثار شهید مطهری اظهار كرد: بنیادی برای ترجمه آثار شهید مطهری احداث خواهد شد.
وی افزود: چندین اثر از آثار شهید مطهری ترجمه شده است و امسال نیز تصمیم داریم آثار شهید مطهری را به صورت نرم افزار در اختیار علاقمندان قرار دهیم زیرا كه بسیاری از افراد وقت و زمان مطالعه كتاب را ندارند.
در ابتدای این مراسم نیز حجت الاسلام و المسلمین آخوند زاده مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه حضرت معصومه (س) طی سخنانی با اشاره به ایام ولادت امیر المومنین علی (ع) به تبیین جایگاه والای ایشان پرداخت.
وی با اشاره به فداکاری های امام علی (ع) در لحظه های سرنوشت ساز تاریخ صدر اسلام گفت: در نقاط عطف تاریخی مانند جنگ خندق که ممکن بود اسلام زیر سوال برود این امیرالمومنین علی (ع) بود که با درخشش هایش پرچم اسلام را سرفراز نگه می داشت.
حجت الاسلام آخوند زاده ادامه داد: لذا در به کرّات مشاهده می کنیم که پیامبر گرامی اسلام به توصیف جایگاه ویژه پسر عموی خود می پردازد و او را درب ها ی شهر علم معرفی میکند.
در پایان این مراسم نیز، همراه با شور و شوق وصف ناشدنی دانشجویان، از اساتید این دانشگاه تجلیل گردید.
15/2/94