آیین تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه حضرت معصومه (س) برگزار شد.

ظهر امروز از پژوهشگران برتر دانشگاه حضرت معصومه (س) در سالن همایش های این دانشگاه تجلیل شد. در این مراسم که با حضور پژوهشگران و اندیشمندان این دانشگاه برگزار شد، دکتر علیرضا باقری ثالث رئیس دانشگاه حضرت معصومه(س) با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری گفت: شتاب علمی در کشور نباید متوقف شود چرا که علم باعث ایجاد قدرت است؛ از طرفی افزایش شتاب علمی مهمترین رسالت دانشگاه هاست.

وی به سخنان مراجع عظام تقلید در دیدار های دوره ای با ایشان هم اشاره نموده و گفت: وجه مشترک خواسته این بزرگان نیز افزایش سطح علمی و جذب اساتیدی با توانایی های علمی بالا بوده است، لذا سیاست دانشگاه جذب اساتید با سطح علمی عالی و افزایش تعداد رشته های تحصیلی و دانشجویان خواهد بود.
رئیس دانشگاه حضرت معصومه (س) با بر شمردن مقالات پژوهشی به عنوان یکی از شاخصه های پژوهشی در سند چشم انداز بیست ساله کشور  از اساتید خواست تا در ارائه مقالات مشترک بیش از پیش فعال باشند.
دکتر باقری ثالث ادامه داد: در حوزه اعتبارات پژوهشی نیز هیات امنا مقرر نموده که حداقل 15 درصد از بودجه هزینه ای دانشگاه صرف فعالیت های پژوهشی گردد.
ایشان برگزاری همایش های علمی با حضور اعضای هیات علمی این دانشگاه و دانشگاه های دیگر را راهکاری مناسب جهت یافتن موضوعات کاربردی در امر پژوهش دانسته و حمایت های دانشگاه از این برنامه ها را اعلام نمودند.


در ادامه این مراسم دکتر زارعی متین، مشاور رئیس دانشگاه حضرت معصومه(س) و استاد دانشگاه تهران و آقای دکتر اخوان رئیس پارک علم و فناوری استان قم به سخنرانی پرداختند.
دکتر زارعی متین در سخنانی به تقویت فرهنگ پژوهشگری پرداخته و فعالیت در این حوزه را امری حرفه ای و نیازمند به روحیات اخلاقی خاص ارزیابی نمود.
این استاد دانشگاه دلیل ضعف در حوزه پژوهش را فقدان سرمایه اجتماعی دانست و گفت: این که چه چیز هایی داریم سرمایه انسانی است، اما این که چه چیز هایی را می شناسیم سرمایه اجتماعی است و در پژوهش های علوم انسانی مهم سرمایه اجتماعی است.
در ادامه دکتر اخوان ظرفیت های گوناگون پژوهشی در اسناد بالادستی را بسیار زیاد دانسته و گفت: مهم این است که در حال حاضر از این ظرفیت ها چه مقدار استفاده می نماییم.
ایشان ادامه داد: این ظرفیت ها به صورت کلی در قالب یک سری قوانین ارائه شده است لذا به پژوهشگران توصیه می شود که نسبت به نظام پژوهشی کشور اشراف قانونی پیدا کنند.
وی ایجاد ارتباط میان اعضای هیات علمی دانشگاه ها با دستگاه های اجرایی استان ها برای پیشبرد فعالیت های پژوهشی را اجتناب ناپذیر دانسته و گفت: تحقق کامل این مهم علاوه بر ایجاد رونق در امر پژوهش، به کاهش هزینه های دستگاه های اجرایی می انجامد.


دکتر اخوان با اشاره به تاسیس اولین پارک های علمی و فناوری در سال 1379 گفت: در حال حاضر 35 پارک علمی و فناوری و بیش از 250 مرکز رشد در کشور وجود دارد. همچنین مرکز رشد علوم انسانی در پارک علم و فناوری استان قم حدود 20 شرکت را تحت پوشش خود قرار داده است.
رئیس پارک علم و فناوری استان قم فناوری های نرم و هویت ساز را از مهمترین مسائل پژوهشی مد نظر مقام معظم رهبری خواند و افزود: دانشگاه هایی مانند دانشگاه حضرت معصومه (س) باید در این زمینه با تاسیس شرکت هایی فعالیت های جدی داشته باشند.
در پایان این مراسم نیز از پژوهشگران نمونه این دانشگاه از جمله دکتر علی مراد حیدری پژوهشگر برتر از میان کارکنان هیات علمی، باقر قاروبی و فاطمه آقاعلی از میان کارکنان غیر هیات علمی و زینب زرین نعل از میان دانشجویان تجلیل شد.
پایان خبر 94/10/17