دومین نشست هیأت امنای بنیاد خیرین حامی دانشگاه برگزار شد

همزمان با شب سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی دومین نشست هیأت امنای بنیاد خیرین حامی دانشگاه حضرت معصومه(س) در سالن همایش های دانشکده علوم انسانی دانشگاه حضرت معصومه(س) برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی بنیاد خیرین رییس دانشگاه حضرت معصومه(س) در سخنانی علت شکل گیری و استمرار فعالیت های دانشگاه را حمایت های خالصانه خیرین و معتمدین دانست.

وی جلسات مختلف بنیاد خیرین را فرصتی دانست که خستگی را از تن دست اندرکاران دانشگاه بیرون می آورد چرا که اهتمام و جدیت آنان در پیگیری روند دانشگاه و حضور در جلسات مایه امیدواری است.

دکتر باقری ثالث در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سخنان مراجع عظام تقلید در دیدارهای متعددی که دست اندرکاران دانشگاه و بنیاد با آنان داشتند اظهار داشت: این حضرات همواره بر حق تحصیل بانوان به عنوان نیمی از جامعه تأکید داشته و بر ایجاد محیطی امن و اخلاقی برای تحصیل آنان اصرار داشتند.

وی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه کشور طرحی به منظور ساماندهی و تجمیع دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی وجود دارد گفت: استدلال طراحان این طرح این است که توسعه دانشگاه ها در دولت قبل کارشناسی نبوده و در حال حاضر نیاز به بازنگری دارد این در حالیست که سنجش کارآمدی برخی دانشگاه ها در این طرح چندان مورد توجه قرار نگرفته است.

دکتر باقری ثالث ادامه داد: از خیرین و معتمدین استان انتظار داریم تا در برابر این طرح از دانشگاه بیش از پیش حمایت نمایند و در جلسات و دیدارها فلسفه ایجاد این دانشگاه را تبیین نموده و بر آن تأکید نمایند.

رییس دانشگاه حضرت معصومه(س) در پایان سخنان خود با اشاره به ضرورت ورود خیرین به عرصه های مختلف امور عمرانی دانشگاه اظهار داشت: علاوه بر جلب حمایت خیرین باید در زمینه جلب و جذب سرمایه گذاری با سود آنان نیز باید اقدامات مؤثری صورت پذیرد.

در ادامه این نشست مهندس سید حسن رضوی رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قم و رییس هیأت مدیره بنیاد در سخنانی ضمن تبریک ایام الله دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی اظهار داشت: بسیار خرسندیم تا بار دیگر خداوند توفیق عنایت فرمود تا در این مجموعه جدید الاحداث دانشگاه حضور داریم چرا که هر بار که به بهانه های مختلف از این دانشگاه بازدید می نماییم شاهد تکامل بیش از قبل این مجموعه هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شرایط بسیار سخت و سنگین اقتصادی کشور در سال 1394 اظهار داشت: بر اساس آمار و ارقام رسمی موجود، مشکلات اقتصادی کشور در طی این سال از 37 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی بیشتر بوده است چرا که رکود بی سابقه ای در کشور از سال 1390 تا کنون ایجاد شد که این امر حتی در دوران جنگ تحمیلی نیز مسبوق به سابقه نبوده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قم در ادامه گفت: دولت برای گره گشایی از این مشکل بسیار بزرگ کشور سنگین ترین و فشرده ترین راه را انتخاب کرد و آن مذاکره با شش قدرت جهانی بود و این کار دیپلماسی بسیار قدرتمندی می خواست که به حمدلله ما حصل این دیپلماسی بسیار قدرتمند به گونه ای پیش رفت تا یک مبادله برد- برد ایجاد گردیدو موجب گشایش در کشور شد.

 وی ادامه داد: البته پس لرزه های این هجمه سنگین در حال حاضر و یا حتی ممکن است تا سال های آینده نیز با دولتمردان باشد.

رییس هیأت مدیره بنیاد خیرین حامی دانشگاه حضرت معصومه(س) استراتژی دولت پس از اجرای برجام و گره گشایی از کشور را خلق منابع جدید دانست و افزود: در این استراتژی دولت به دنبال جلب و جذب سرمایه گذاری و واگذاری برخی امور معطل مانده به خیرین و سرمایه گذاران است.

وی با اشاره به وابستگی 47 درصدی بودجه عمومی کشور به نفت در سال جاری افزود: در سال آینده و در آغاز جراحی عظیم اقتصادی دولت این نرخ وابستگی به نفت تا 25 درصد کاهش خواهد یافت که این اقدام در طی سال های گذشته بی سابقه است.

مهندس رضوی در ادامه افزود: در حال حاضر 74 درصد درآمدهای کشور صرف امور هزینه ای می شود که با تدبیر دولت و برنامه ریزی در قالب برنامه ششم توسعه کشور سالیانه 2 درصد از هزینه های جاری کسر و در سال پایانی اجرای برنامه این هزینه به حدود 63 درصد خواهد رسید که البته این  رقم با نرم جهانی هنوز فاصله خواهد داشت چرا که نرم این عدد 50 درصد است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره نرخ 420 هزار میلیاردی پروژه های عمرانی نیمه تمام سیاست دولت را واگذاری این امور به بخش خصوصی و استفاده از ظرفیت سرمایه گذاران دانست و این سیاست را همان سیاستی دانست که می بایست در این دانشگاه نیز مورد توجه قرار گیرد.

وی سیاست دیگر دولت در جریان تکمیل پروژه ها و رفع نیازهای کشور را سیاست اجاره به شرط تملیک دانست و افزود: این همان سیاستی است که اخیراً دولت در جریان خرید هواپیما و نوسازی ناوگان هوایی کشور اتخاذ نمود که  از آن به عنوان  تأمین مالی تأخیری یاد می شود.

مهندس رضوی در ادامه سخنان خود کاهش نرخ سود بانکی را راهکار دیگر دولت در جهت گره گشایی از مشکلات اقتصادی دانست و گفت: با این اقدام یعنی منطقی شدن سود بانکی و ارائه تسهیلات، کارخانه ها مجدداً به حرکت در آمده و این راه اندازی کارخانه ها منجر به حرکت کارگاه ها و نیز ایجاد فرصت های شغلی می شود.

وی ادامه داد: پروژه یک صد هکتاری دانشگاه حضرت معصومه(س) نیز در راستای رفع نیازهای خود می بایست به این شیوه ها تأسی نمایند.

رییس هیأت امنای بنیاد خیرین حامی دانشگاه حضرت معصومه(س) در پایان با اشاره برنامه دولت برای ساماندهی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی نیز این اقدام را قابل نقد دانست و افزود: اگر چه باید دانشگاه و صنعت  و جامعه با یکدیگر مرتبط شوند و دانشگاه در خدمت رفع نیازهای کشور بوده و در این راستا تلاش نماید ولی نباید این قبیل طرح ها برای دانشگاه هایی که کارایی مناسبی داشته اند مشکل ایجاد کرده و منجر به تهدید برای آنان شود.

در بخش دیگری از این نشست مهدی اسکندری مدیرعامل بنیاد خیرین حامی دانشگاه نیز در سخنانی با اشاره مشکلات و موانع موجود بر سر پیشرفت دانشگاه با توجه به محدودیت منابع، نقش خیرین را در این زمینه بسیار مؤثر و چشمگیر دانست.

وی راهکار اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی که رهبری معظم انقلاب بر آن تأکید نموده را همکاری مردم و حاکمیت در حل مشکلات اقتصادی دانست.

مدیرعامل بنیاد خیرین دانشگاه حضرت معصومه(س) ریشه و اساس ایجاد ستاد خیرین در وزارت علوم، تحقیقات وفناوری  و تبع آن در دانشگاه حضرت معصومه(س) را تکیه بر سنت دینی وقف دانست و افزود: در این زمینه مراجع عظام تقلید و علمای حوزه های  تأکیدات فراوانی داشته و ما نیز آن را با جدیت دنبال می نماییم.

وی تشکیل دفتر بنیاد خیرین حامی دانشگاه در خیابان صفائیه، بحث های کارشناسی در خصوص اساسنامه و پیگیری ثبت بنیاد در مراجع رسمی را از اقدامات اولیه در بدو تأسیس بنیاد برشمرد.

مدیرعامل بنیاد خیرین حامی دانشگاه حضرت معصومه(س) در تشریح مسائلی که بنیاد در شش ماهه گذشته به آن ورود نموده است، اظهار داشت: سالن تربیت بدنی دانشگاه از جمله پروژه هایی بود که بنیاد در آن ورود کرد و با اعتباری که توسط نماینده حضرت آیت الله العظمی سیستانی در ایران، حضرت حجت الاسلام و المسلمین حاج سید جواد شهرستانی تأمین شد، به پیشرفت 50 درصدی رسیده و خوشبختانه مابقی این اعتبار مورد نیاز این پروژه توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تخصیص و در صورت تأمین اعتبار به زودی افتتاح و به بهره برداری می رسد.

مهدی اسکندری پروژه مسجد مرکزی دانشگاه را از جمله دیگر پروژه هایی دانست که بنیاد در آن ورود کرده و جناب حاج حسن مسبح از خیرین به نام استان تأمین هزینه آن را تقبل و هم اکنون مراحل مقدماتی آن اعم از مطالعات، نقشه و زیرسازی آن انجام شده و به زودی کلنگ عملیات اجرایی آن توسط حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی به زمین زده خواهدشد.

وی احداث مسجد و دفتر بنیاد خیرین در مجاور ورودی دانشگاه و نبش بلوار غدیر را از جمله پروژه های دیگری دانست که بنیاد وارد آن شده است و به زودی با اعتباری از محل ارثیه والده اینجانب عملیات اجرایی آن آغاز خواهدشد.

مدیرعامل بنیاد خیرین حامی دانشگاه حضرت معصومه(س) راه اندازی صندوق حمایت از دانشجویان کم بضاعت را از جمله دیگر امور برشمرد که توسط بنیاد اقدامات اولیه آن آغاز شده است و در این خصوص رایزنی هایی با مسؤلان بانک قرض الحسنه رسالت صورت گرفته و جناب حاج اصغر سعیدپور از خیرین به نام ملایر مبلغی را جهت کمک به صندوق اختصاص داده است.

وی در پایان راه اندازی واحد مددکاری به مسؤلیت حاج احمد رجبیان و همسر محترمشان از جمله دیگر اقدامات بنیاد در ماه های اخیر برشمرد و از رییس دانشگاه نیز خواست تا زمان بهره برداری از ساختمان بنیاد محلی را در دانشگاه برای فعالیت این واحد تخصیص دهد.

حضرت آیت الله نظری منفرد عضوهیأت مدیره بنیاد نیز سخنران بخش پایانی جلسه بود که ایشان در سخنان کوتاه خود ضمن گرامی داشت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی برای روح بلند حضرت امام خمینی(ره) و شهدای انقلاب اسلامی طلب علو درجات کرد.

ایشان استقلال و آزادی را دو نعمت بزرگی دانست که از برکت انقلاب اسلامی به وجود آمده و خواستار عدم غفلت از این دو نعمت شد.

این استاد حوزه علمیه قم تبعیت از رهبری و پیروی از ولایت فقیه را رمز موفقیت کشور در عرصه های مختلف دانست و اظهار داشت ما باید قدر نعمت ولایت را بدانیم.

ایشان ضمن قدردانی از کلیه عوامل بنیاد خیرین و نیز دانشگاه حضرت معصومه(س) که موجبات پیشرفت این مجموعه علمی را به وجود آوردند،  اظهار داشت: همه ما باید از از دانشگاهی که بر اساس احساس مسؤلیت دینی تشکیل شده حمایت و در راستای تکمیل آن تلاش کنیم.

آیت الله نظری منفرد در پایان با ذکر حدیثی که مورد تأیید فریقین است اظهار داشت: بر اساس این روایت اگر سنت حسنه ای انجام پذیرد که دیگران از آن بهره مند گردند، مادامی که از آن استفاده می شود و بهره برده می شود همه دست اندرکاران آن از ابتدا تا انتها در ثواب آن شریک هستند و برای آنان محاسبه خواهد شد و این دانشگاه نیز به مصداق این سنت حسنه است.

پایان خبر

94/11/21