گفت و گوی اختصاصی رییس دانشگاه حضرت معصومه(س) با خبرگزاری فارس

علیرضا باقری ثالث امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به پذیرش دانشجو در دانشگاه حضرت معصومه(س) اظهار کرد:‌ امسال حدود 400 نفر در مقاطع کارشناسی و ارشد به عنوان دانشجوی جدید در این دانشگاه پذیرش می‌شوند که این دانشجویان در پنج رشته همچون حسابداری،‌ مدیریت بازرگانی و فقه و حقوق اسلامی در دانشگاه حضرت معصومه(س)‌ تحصیل می‌کنند.

رئیس دانشگاه حضرت معصومه(س)‌ ادامه داد:‌ تعداد دانشجویان کنونی این دانشگاه 800 نفر است که با توجه به پذیرش دانشجوی جدید در این دانشگاه پیش بینی می‌کنیم که دانشجویان دانشگاه حضرت معصومه(س)‌ در سال تحصیلی آتی به یک‌هزار نفر هم برسد. همچنین این دانشگاه 20 عضو هیأت علمی تمام وقت را در رشته‌های مختلف دارد.
وی افزود:‌ از طریق سیستم جذب وزارت علوم به دنبال جذب هیأت علمی جدید برای دانشگاه حضرت معصومه(س)‌ هستیم،‌ اما امسال سهمیه‌های تخصیص یافته برای جذب هیأت علمی جدید برای دانشگاه‌ها بسیار کم بود،‌ وزارت علوم در سال 95 برای تمام دانشگاه‌های کشور حدود 300 نفر سهمیه جذب هیأت علمی در نظر گرفته که به هر دانشگاه یک یا دو نفر هیأت علمی جدید می‌رسد که این رقم بسیار کم است.
باقری ثالث در خصوص بحث گسترش مقطع تحصیلات تکمیلی در دانشگاه حضرت معصومه(س)‌ گفت:‌ ما خواهان تاسیس چند رشته جدید در مقطع ارشد در این دانشگاه هستیم،‌ اما وزارت علوم برای دادن مجوز توسعه رشته‌های جدید در مقاطع تحصیلات تکمیلی سخت‌گیرانه عمل می‌کند.
رئیس دانشگاه حضرت معصومه(س)‌ ادامه داد:‌ براساس نقشه جامع علمی کشور باید در سال 1404،‌ 30 درصد دانشجویان دانشگاه‌های کشور در مقاطع ارشد و دکترا تحصیل کنند که اکنون 17 درصد دانشجویان در این مقاطع مشغول به تحصیل هستند و باید برای افزایش این آمار در کشور تلاش صورت بگیرد.
وی افزود:‌ حدود 70 درصد دانشجویان دانشگاه حضرت معصومه(س)‌ غیربومی هستند،‌ ما برای این دانشجویان یک خوابگاه ملکی در دانشگاه داریم،‌ اما بقیه دانشجویان غیربومی در خوابگاه‌های استیجاری در سطح شهر قم اسکان داده می‌شوند.
باقری ثالث با اشاره به مشکلات بودجه‌ای دانشگاه حضرت معصومه(س)‌ اظهار کرد:‌ در سال جاری تاکنون یک ریال از اعتبارات عمرانی مصوب برای دانشگاه حضرت معصومه(س) به این دانشگاه پرداخت نشده است و به همین دلیل اجرای پروژه های عمرانی دانشگاه حضرت معصومه(س)‌ به تعویق افتاده است.
رئیس دانشگاه حضرت معصومه(س) ادامه داد:‌ همچنین بودجه‌های لازم برای تعمیرات و ساماندهی خوابگاه‌ها هم به دانشگاه پرداخته نشده است،‌ این در حالی است که معمولا این بودجه‌ها باید در ابتدای تابستان به دانشگاه پرداخت شود تا تعمیرات لازم خوابگاه‌ها و ساماندهی آنها در طول تابستان صورت بگیرد و خوابگاه‌های دانشگاه برای سال تحصیلی جدید آماده شوند.
وی افزود:‌ دانشگاه حضرت معصومه(س)‌ یک دانشگاه جامع است و این دانشگاه 100 هکتار زمین و 16 هکتار فضای سبز دارد و اگر اعتبارات مالی برای دانشگاه حضرت معصومه(س)‌ تامین شود،‌ بسیاری از مشکلات این دانشگاه حل خواهد شد.
باقری ثالث با اشاره به اقدامات صورت گرفته در دانشگاه حضرت معصومه(س)‌ گفت:‌ با وجود مشکلات مالی که در سال‌های اخیر وجود داشته،‌ اما کارهای خوبی در دانشگاه حضرت معصومه(س)‌ صورت گرفت. همچنین رشته‌های این دانشگاه هم با طرح آمایش آموزش عالی هماهنگ است و توسعه دانشگاه حضرت معصومه(س)‌ براساس اهداف وزارت علوم صورت می‌گیرد.
رئیس دانشگاه حضرت معصومه(س)‌ در خصوص کمک خیرین به این دانشگاه خاطرنشان کرد:‌ طی سال‌های اخیر بنیاد خیرین دانشگاه حضرت معصومه(س) تاسیس شد که این بنیاد نقطه امید بخش ما در دانشگاه بوده است و خیرین از عضویت در بنیاد استقبال کردند.
باقری ثالث ادامه داد:‌ خیرین تاکنون اجرای چندین طرح دانشگاه حضرت معصومه(س)‌ را بر عهده گرفتند و اجرای این طرح‌ها شروع شده است. براساس قانون وزارت علوم،‌ اگر خیری پرداخت 50 درصد هزینه اجرای یک طرح عمرانی در دانشگاه را بر عهده بگیرد،‌ وزارت علوم 50 درصد دیگر هزینه اجرای آن طرح را پرداخت خواهد کرد.