معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه:
با شعار «آموزش تعطیل بردار نیست» به رسالت تعلیم و تربیت دانشجویان عمل می کنیم

دکتر علی‌مراد حیدری گفت: دانشگاه حضرت معصومه(س) با شعار «آموزش تعطیل بردار نیست»، با همه توان، امکانات خود را بسیج کرده است که به رسالت ذاتی خود در تعلیم و تربیت دانشجویان عمل کند.

وی در خصوص اقدامات دانشگاه حضرت معصومه(س) برای مقابله با گسترش ویروس کرونا گفت: در نخستین ساعات احراز وجود ویروس در شهر، به جهت اهمیتی که برای سلامتی دانشجویان قائل بودیم، با تدبیر ریاست محترم دانشگاه و همکاری معاونت محترم فرهنگی و دانشجویی، اقدام به تهیه مقدمات برگشت دانشجویان خوابگاهی به شهرهای خودشان کردیم که این اقدام سریع و به موقع در جلوگیری از ابتلای دانشجویان به ویروس بسیار کارساز بود و بحمدالله هیچ یک از دانشجویانی که به شهرهای خود برگشتند، ناقل این ویروس نبودند و از این جهت خدا را شاکر هستیم.

دکتر حیدری با اشاره به تردیدهایی که در هفته اول ترم در مورد میزان شیوع ویروس کرونا و تعطیلی دانشگاه وجود داشت اظهار کرد: به محض اینکه احتمال طولانی شدن وضعیت داده شد، جلسه اضطراری شورای آموزشی دانشگاه تشکیل شد و کارگروه آموزش الکترونیکی دانشگاه شکل گرفت. از آنجا که ما هنوز زیرساخت آموزش الکترونیکی مستقل نداشتیم، تصمیم گرفته شد با مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه تهران قرارداد منعقد شود و  از سامانه دانشگاه تهران برای برگزاری کلاس ها بصورت مجازی استفاده شود که این مهم هم با اهتمام ویژه ریاست محترم دانشگاه در کمترین فرصت انجام شد و بلافاصله کارشناسان مشغول به کار شده و اطلاعات لازم را در سامانه بارگذاری کردند و کار نصب نرم افزارهای لازم در سیستم اساتید و دانشجویان را نیز با همکاری خوب اساتید و دانشجویان انجام داده و آموزش های لازم هم داده شد و همه این امور به گونه ای انجام شد که از نیمه دوم اسفند ماه کلاس های مجازی بصورت فشرده و حتی در روزهای تعطیل هم برگزار شد.

معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه در خصوص تعداد جلسات به شیوه آموزش مجازی گفت: در مرحله اول مقرر شد از ۱۵ اسفند ۹۸ تا دهم فروردین ۹۹ تعداد چهار جلسه به صورت مجازی برگزار شود که این کلاس ها در حال برگزاری است و پس از یک وقفه تعطیلی از اول تا پنجم فروردین، نیز روند برگزاری کلاس های جبرانی مجازی از سر گرفته می شود.

وی افزود: برای مرحله دوم نیز در بازه زمانی دهم فروردین تا دهم اردیبهشت برای هر کلاس چهار جلسه به صورت مجازی برگزار می شود که با احتساب دو جلسه ابتدای نیم سال که بصورت فیزیکی برگزار شد، مجموعاً ده جلسه تشکیل می شود و در صورت نیاز، یک دوره چهار جلسه ای دیگر نیز تمدید خواهد شد که مجموعاً هر کلاس چهارده جلسه برگزار گردد.

دانشیار دانشگاه حضرت معصومه (س) سختی های ابتدای ایجاد کلاس های مجازی و نیز مشکل ناشی از قطع اینترنت در برخی ساعات برگزاری کلاس ها را مورد توجه قرار داد و گفت: بحمدالله با همکاری بسیار خوب اساتید دانشگاه، کیفیت کلاس های مجازی هم از حیث ساعت تدریس و هم از حیث حضور برخط دانشجویان در کلاس ها و هم از حیث محتوا در حد مطلوبی است. به عنوان نمونه کلاس درس دو واحدی، در ۹۰ دقیقه و با ارائه اسلایدها و با حضور برخط حدود هفتاد تا هشتاد درصدی دانشجویان و با طرح پرسش و پاسخ انجام می شود، در حالیکه در برخی از دانشگاه های دیگر این زمان ۶۰ دقیقه و با درصد حضور برخط کمتری و فقط با فایل صوتی انجام می شود. 

دکتر حیدری به لزوم تداوم انجام امور آموزشی دانشجویان و دانش آموختگان اشاره نمود و ابراز داشت: خوشبختانه پیش از این هم بسیاری از امور دانشجویی از طریق سامانه جامع دانشگاه و بدون نیاز به مراجعه حضوری دانشجویان انجام می شده و در حال حاضر هم بیشتر این امور را دانشجویان عزیز از طریق کارتابل خود انجام می دهند. و حتی فرم های دستی که دانشجویان از سازمان های دیگر داشتند را همکاران بنده در قسمت انفورماتیک دانشگاه با ارسال تصویر آن برای کارشناسان و مدیر محترم آموزش و تحصیلات تکمیلی، امضاء و تایید آن را گرفته و برای دانشجو ارسال می کنند و همه تلاش همکاران این است که تا جایی که امکان دارد کارهای دانشجویان معطل نماند. با وجود این، اگر درخواستی باشد که مهلت آن در اسفند به پایان رسیده و تاخیر آن مستند به دانشجو نباشد، دانشگاه همکاری لازم در خصوص تمدید مهلت را با دانشجویان خواهد داشت. علاوه بر این در تعطیلات نوروز، تعدادی از کارشناسان در روزهای خاصی که تاریخ آن از طریق کانال دانشجویان به اطلاع خواهد رسید، در دانشگاه حضور فیزیکی دارند و پاسخگوی دانشجویان خواهند بود.

وی در خصوص انجام امور پایان نامه ها نیز اعلام کرد: در صورتی که دانشجو پروژه را انجام داده باشد، می تواند گزارش آن برای استاد راهنما ارسال کند و در صورت تایید اساتید راهنما و مشاور و اعلام آن به تحصیلات تکمیلی دانشگاه، امکان برگزاری جلسه دفاعیه به صورت ویدئو کنفرانس وجود دارد و مشکلی از این جهت نخواهد بود.

دکتر حیدری در پایان اظهار داشت: ما در دانشگاه حضرت معصومه(س) بر این باور هستیم که حدیث نورانی «اُطلُبوا العلمَ مِنَ المَهد إِلی اللّحَد» تنها ناظر به بازه زمانی تعلیم و تعلم نیست، بلکه کیفیت شرایط و دشواری های دیگر را هم در بر می گیرد و همه همکاران بنده در دانشگاه با نگاه جهادی تلاش می کنند تا با ارتقاء کیفیت محتوای آموزشی در این برهه زمانی، تهدید موجود را تبدیل به یک فرصت واقعی کنند و امیدوارم در این ماه های رجب و شعبان که ماه عبادت و خودسازی است، خداوند این تلاش را به عنوان یک عبادت خالصانه از همه همکاران قبول بفرماید.

وی افزود: بر خود لازم می دانم از مساعدت و پیگیری ریاست محترم دانشگاه جناب آقای دکتر عبدی پور، مدیر محترم آموزش و تحصیلات تکمیلی، مدیر محترم روابط عمومی، مسئول محترم انفورماتیک، مدیر محترم اداره آموزش، کارشناسان محترم و دستیاران آموزشی که در این مدت به صورت شبانه روزی در برگزاری کلاس ها تلاش می کنند و بویژه از همه اساتید و دانشجویان عزیز برای برگزاری کلاس های مجازی تشکر و قدردانی کنم و با تبریک سال نو از خداوند متعال برای همه این عزیزان آرزوی سلامتی و شادکامی دارم.

۹۸/۱/۲