در آستانه روز دانشجو برگزار شد:
گفتگوی صمیمی نمایندگان گروه های دانشجویی با هیات رئیسه دانشگاه

نمایندگان گروه های دانشجویی در گفتگویی گرم و صمیمانه با هیات رئیسه دانشگاه به صورت مجازی، مشکلات دانشجویان و انتظارات آنها را مطرح کردند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه حضرت معصومه(س)، رئیس دانشگاه به همراه معاونین آموزشی و پژوهشی و دانشجویی و فرهنگی در جلسه ای که به صورت مجازی برگزار شد، پاسخگوی سوالات دانشجویان بودند.
نمایندگان گروه های دانشجویی که روزهای قبل مشکلات دانشجویان را از آنان جویا شده بودند، مهمترین مسائل را با هیات رئیسه دانشگاه مطرح نموده و برای حل آن ها پیشنهاداتی ارائه کردند.
- آیا امکان عدم پرداخت اجاره بهای  خوابگاه کوثر بابت نیمسال 2-98 وجود دارد؟
دکتر ابراهیم عبدی پور، رئیس دانشگاه حضرت معصومه(س) در پاسخ به این سوال گفت: خوابگاه کوثر تحت مالکیت دانشگاه علوم پزشکی بوده و ما به نمایندگی از دانشجویان طی حداقلی ترین مبلغ ممکن با آن دانشگاه قرارداد منعقد می کنیم. سال اخیر این مبلغ یک میلیون و هشتصد هزار تومان برای اسکان هر نفر بود که بایستی در دو نیمسال پرداخت می‌شد. ترم اول، بخشی از این مبلغ را دانشگاه به عنوان یارانه دانشجویان پرداخت و مابقی را از دانشجویان اخذ و به حساب دانشگاه علوم پزشکی واریز کرد.
وی ادامه داد: در ترم دوم پس از دوهفته ، بدلیل شیوع ویروس کرونا خوابگاه مزبور شد و با توجه به عدم امکان حضور دانشجویان در خوابگاه، اتاق ها خالی از سکنه ماند. اما علیرغم درخواست دانشگاه  حضرت معصومه برای بخشش بقیه اجاره بها بدلیل عدم حضور دانشجویان در خوابگاه، دانشگاه علوم پزشکی به استناد قرارداد اجاره یک ساله و به استناد مصوبه ستاد مبارزه با کرونای استان، فقط تخفیف سی درصدی را اعمال کرده و پرداخت هفتاد درصد باقیمانده اجاره بها را مطالبه نمودند.
دکتر عبدی پور با اشاره به ادامه مذاکرات و مکاتبات با دانشگاه علوم پزشکی برای پرداخت مبلغ کمتری به عنوان اجاره بها افزود: با توجه به نقش واسطه ای دانشگاه حضرت معصومه (س) در این میان و ذینفع نبودن در دریافت اجاره بها از دانشجویان، باید تابع آنچه دانشگاه علوم پزشکی معین می‌کند، باشیم.
رئیس دانشگاه حضرت معصومه (س) اظهار داشت: با وجود محدودیت منابع مالی دانشگاه، بخشی از آن هفتاد درصد، حدود صد و پنجاه هزار تومان به ازای هر دانشجو از سوی دانشگاه حضرت معصومه (س) به صورت یارانه دانشجویان پرداخت شد، لذا دانشجویان می بایست کمتر از نصف اجازه بها را پرداخت کنند. گفتنی است ما صرفا در خصوص خوابگاه ملکی دانشگاه یعنی خوابگاه نرجس اختیار تصمیم گیری داریم و از دانشجویان ساکن در خوابگاه نرجس برای ترم دوم مبلغی به عنوان اجاره بها دریافت نکردیم.
- چرا در آموزش مجازی، حجم دروس و تکالیفی که اساتید تعیین می کنند بسیار زیاد است؟
در پاسخ به این سوال، دکتر عبدی پور سختی و دشواری تدریس و تحصیل به شیوه مجازی را هم برای استاد و هم برای دانشجو را یادآور شد و گفت: علیرغم این سختی ها که مشکلات آن برای دانشگاه دوچندان است، آنچه برای همه ما مهم است تداوم روند تحصیلی دانشجویان و دانش آموختگی عزیزان در زمان مناسب و عدم عقب ماندگی تحصیلی دانشجویان است.  
وی در مورد کیفیت تدریس هم به اساتید توصیه کرد که در شرایط مطلوب به ارایه دروس بپردازند که مشکلی در ارتباط و انتقال پیام به دانشجویان بوجود نیاید و اعلام کرد: اگر موردی در برگزاری کلاس ها با کیفیت نامطلوب از نظر شیوه و محتوا ،توسط دانشجویان گرامی مشاهده شد حتما به مدیریت امور آموزشی گزارش کنید تا  پیگیری و مشکل برطرف شود.
دکتر علی صفری، معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه نیز با اعلام پست الکترونیکی دکتر محمد حسین وکیلی مقدم، مدیر آموزش و تحصیلات تکمیلی به آدرس mh_vakilim@yahoo.com  برای پیگیری سریع تر و دقیق تر امور آموزشی، از دانشجویان خواست بردباری خود را حفظ نموده و در ارتباط با مسئولین و کارشناسان دانشگاه، ادبیات مناسبی که در شأن دانشجویان است را به کار ببرند تا سو تفاهمی بوجود نیامده و پاسخ مطلوبی از سمت مسئولین و کارشناسان دریافت نمایند.
-دلیل برگزاری برخی از کلاس های مجازی در روزهای تعطیل چیست؟
دکتر علی صفری در مورد برگزاری کلاس ها در روزهای تعطیل اظهار داشت: اصل بر این است که در روز تعطیل کلاس ها برگزار نشود. البته در این مورد اختیار را به اساتید داده ایم تا در صورت عدم امکان جبران کلاس ، با هماهنگی دانشجویان و در صورت تمایل حداکثری آنها، کلاس را در روز تعطیل برگزار نمایند. لذا کلاس هایی که در روز تعطیل برگزار می‌شود قطعا با نظر اکثریت اعضای کلاس و توافق با دانشجویان بوده است.
-آیا امکان دارد کلاسها یک هفته آنلاین و یک هفته آفلاین برگزار شود؟
دکتر حسین معینی، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه در مورد اهمیت برگزاری کلاس ها به صورت آنلاین گفت:  کلاس های مجازی آنلاین با توجه به ماهیت و روش برگزاری آنها از اثر بخشی کمتری نسبت به کلاس های حضوری برخوردار هستند که با تغییر آن به روش آفلاین همین اثربخشی نیز بسیار کاهش می‌یابد. بهرحال، کلاس های آنلاین به دلیل تعاملی و دوطرفه بودنشان بازدهی بسیار مناسب تری از کلاس افلاین دارند و باعث یادگیری بهتر شما دانشجویان عزیز می‌شود.
- دانشجویان کارشناسی ارشد که با توجه به محدودیت های ایجاد شده نتوانسته اند در پنج ترم از پایان نامه خود دفاع کنند آیا ترم ششم هم سنوات محسوب می شود؟
رئیس دانشگاه، تسهیل امور دانشجویان بویژه در شرایط کنونی را از اولویت های مجموعه مدیریتی دانشگاه عنوان کرد و درپاسخ به سوال فوق گفت:  اگر دانشجویی به دلیل شرایط خاص کرونایی نمی تواند در ترم پنج پایان نامه را تمام کند، آن ترم را مرخصی بدون احتساب در سنوات بگیرد تا ترم بعدی برای او ترم پنجم حساب شده و هزینه ای از او اخذ نگردد.
-آیا دانشجویان رشته مترجمی زبان می توانند 4 واحد از ده واحد اجباری دروس انتخابی زبان دوم (فرانسه) را حذف و به جای آن دروس دیگری مثل ترجمه متون رسانه ای را اخذ کنند؟
معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه با توضیح این مطلب که درس های رشته مترجمی زبان ، دو گروه هستند که بخشی از آنها ترجمه متون رسانه ای و متون مخصوص کودک و نوجوان و بخشی مربوط به زبان دوم فرانسه است گفت: در گروه زبان تشخیص داده شد که زبان دوم فرانسه در این خصوص ارجحیت دارد. لذا برای دانشجویانی که زبان دوم را انتخاب کرده اند باید تا پایان دوران تحصیل خود همان زبان دوم را ادامه دهند و امکان اخذ از هر دو گروه وجود ندارد. اما میتوانیم با رایزنی با اساتید مربوطه به گونه ای برنامه ریزی کنیم که راندمان این کلاسها افزایش یابد.
- برخی از دانشجویان از دانشگاه قم ترم تابستانی گرفته اند اما نمرات آنها هنوز به دانشگاه ما ارسال نشده است.
دکتر علی صفری ضمن اشاره به عدم ارائه نمرات ترم تابستانه از سوی دانشگاه قم اظهار داشت: متاسفانه تاکنون پیگیری های ما از دانشگاه قم به نتیجه نرسیده است اما پس از رفع محدودیت های کرونایی مجددا پیگیر رفع این مشکل خواهیم بود.
-آیا ممکن است با موسسات آموزشی برای برگزاری دوره های آمادگی دانشجویان برای آزمون کارشناسی ارشد قرارداد بسته شود؟
معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه در پاسخ به این سوال گفت: برگزاری این برنامه ها می تواند جزو فعالیت های انجمن های علمی باشد. البته برای برگزاری کلاس های آمادگی آزمون کارشناسی ارشد شرط ما این است که کلاس ها به صورت حضوری در داخل دانشگاه و در زمان محدودیت های کرونایی به صورت مجازی و در بستر سامانه آموزش مجازی دانشگاه برگزار شود و نه در فضاهای مربوط به موسسات دیگر. همچنین اساتید دانشگاه هم می‌توانند کلاس های خوبی در زمینه آمادگی برای کنکور ارشد برگزار کنند.
-آیا برای انجام فعالیت های فوق برنامه برای دانشجویان منابع مالی اختصاص می یابد؟
دکتر حسین معینی، در پاسخ به این سوال گفت: بله ، فعالیت های فوق برنامه دانشجویان در قالب کانون‌ها، انجمن ها و تشکل های دانشجویی انجام می شود که برای استفاده از منابع مالی باید گروه های دانشجویی، برنامه های خود را به مدیریت فرهنگی ارائه دهند تا پس از تایید و تصویب، بودجه لازم به آنها اختصاص داده شود.
99/9/10