سرپرست دانشگاه در دیدار با معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور اعلام کرد:
آمادگی دانشگاه حضرت معصومه (س) برای تبدیل شدن به مرکز تخصصی مهارت افزایی و کارآفرینی خانواده

دکتر نسرین صادق زاده در دیدار با معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور از آمادگی این دانشگاه برای تبدیل شدن به مرکز تخصصی مهارت افزایی و کارآفرینی خانواده و بانوان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه حضرت معصومه (س) دکتر نسرین صادق زاده در دیدار با معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور گفت: دانشگاه حضرت معصومه (س) از ابتدا با رشد خوبی شروع به کار کرد، اما پس از تصمیم دولت قبل به ادغام این دانشگاه، مشکلاتی برای پیشرفت سریع این مجموعه بوجود آمد تا اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی این دانشگاه را از لیست ادغام خارج کرد.

وی ادامه داد: با توجه به تصمیم نظام بر فعالیت مستقلانه این مجموعه باید ظرفیت های موجود را فعال کرد که این مهم بدون حمایت نهاد های مرتبط ممکن نیست، و مهمترین نهادی که می تواند از این دانشگاه حمایت کند معاونت امور زنان و خانواده رییس جمهور است.

سرپرست دانشگاه حضرت معصومه (س) با بیان اینکه برخی رشته های دانشگاه مانند مشاوره و هنر برای اولین بار در یک دانشگاه دولتی در استان قم ارائه می شود گفت: به این رشته ها توجه ویژه ای داریم. به عنوان مثال رشته فرش به عنوان رشته ای که در استان به آن نیاز اساسی وجود دارد با وجود اینکه در مراحل ابتدایی راه اندازی است رایزنی هایی با بنیاد برکت برای کارآفرینی در آن حوزه صورت گرفته و حمایت هایی هم جلب شده است.

وی اذعان کرد: ظرفیت های بکری که در حوزه هنر و مشاوره در استان وجود دارد زمینه مناسبی برای کار آفرینی بانوان به ارمغان آورده است.

دکتر نسرین صادق زاده نگاه خانواده محور در برنامه ریزی های دانشگاه را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: فعالیت های پژوهشی متعددی در مورد حضور بانوان در فضای کسب و کار بخصوص با نگاه ویژه به خانواده انجام شده است که می تواند زمینه مناسبی برای افزایش توانمندی و مهارت بانوان در حیطه اقتصاد، آگاهی و ارتباطات اجتماعی و مدیریت  در سطح خانواده و جامعه باشد.

وی ادامه داد: در نظر داریم دانشگاه را به سمت دانشگاهی جامعه محور با رویکرد کارآفرینانه سوق دهیم  که این امر مستلزم تعریف رشته ها و میان رشته های متنوعی است که دست یافتن به این هدف با وجود قوانینی که دانشگاه های نوپا را به مشکل می اندازد دشوار است و برای تسهیل فرایند ها نیاز به نگاه ویژه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به این دانشگاه داریم.

سرپرست دانشگاه حضرت معصومه (س) اعلام کرد: آمادگی داریم تا این دانشگاه به عنوان مرکز تخصصی مهارت افزایی و کارآفرینی خانواده و بانوان ماموریتی ویژه را پیگیری نماید.

دکتر نسرین صادق زاده به کمبود اماکن ورزشی و رفاهی ویژه بانوان در استان قم اشاره نمود و پیشنهاد کرد: این دانشگاه با برخورداری از زمین وسیع و اختصاص آن به بانوان می تواند محیط مناسبی برای ایجاد اماکن ورزشی و رفاهی برای بانوان استان باشد.

در ادامه این نشست، حجت الاسلام محمد رضا آخوندزاده، مسئول نهاد رهبری دانشگاه حضرت معصومه(س) ضمن اشاره به اینکه آمار ازدواج در دانشجویان دانشگاه حضرت معصومه(س) نسبت به دیگر دانشگاه های استان قم که دوجنسیتی هستند، بیشتر است، اذعان داشت که در این دانشگاه کانون ازدواج تشکیل شده و به کمک فعالان فرهنگی دانشگاه مرجعی مطمئن برای معرفی افراد مناسب برای ازدواج تدارک دیده شده است. 

حجت الاسلام و المسلمین محمد رضا آخوندزاده، ضمن یادآوری این نکته که در ابتدا دانشگاه به صورت جامع بوده و پذیرش تمام رشته‌ها در آن پیش بینی شده بود، از اینکه در حال حاضر فقط به عنوان دانشگاه علوم انسانی درحال محدود شدن است، گلایه کرده و ابراز امیدواری کرد که این مجموعه مجددا به عنوان دانشگاهی جامع تعریف گردد.

در ادامه این نشست دکتر ابوالفضل حاتمی، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه، ضمن اشاره به اینکه کسانی که به این دانشگاه می‌آیند انتخابشان دانشگاه تک جنسیتی است، افزود: حتی در سطح دنیا نیز ممکن است افرادی تمایل به رفتن به دانشگاه تک جنسیتی داشته باشند و این شرایط باید برای ایشان فراهم باشد.

دکتر ابوالفضل حاتمی افزود: بیش از ۵۰درصد از دانشجویان این دانشگاه غیربومی هستند و از استان‌های مختلف به این دانشگاه می‌آیند و این دانشجویان می‌توانند گفتمان و فرهنگ اسلامی-ایرانی را با رشته‌های آکادمیک مددکاری اجتماعی، روانشناسی و... ترویج کنند.

دکتر محمد رضا فلاح، عضو هیئت علمی دانشگاه حضرت معصومه(س) نیز در سخنانی  تاکید کرد: هدف از تاسیس دانشگاه تنها جدا کردن جنسیت نبوده بلکه هدف اصلی تربیت دانشجویی بوده است که بتواند مادر، همسر، دختر و خواهر باشد و نگاه خانواده محور در این دانشگاه حاکم شود؛ لذا جذب اعضای هیأت علمی‌، رشته های طراحی شده و تدوین ساختار و تشکیلات بر همین اساس بوده است.

معاون سابق اداری و مالی دانشگاه تاکید کرد: متاسفانه دانشجویان دختر در تمام کشور با نگاه اقتصادی تربیت می‌شوند و اشتغال برای آن‌ها مهم می‌شود؛ به همین دلیل پس از خروج از دانشگاه اولویتی برای ازدواج ندارند.

دکتر محمد رضا فلاح افزود: ما در این دانشگاه ضمن حمایت از ازدواج دختران و همچنین کمک به دانشجویان مادر، ماموریت دانشگاه را خانواده محوری تعریف کرده ایم تا دانشجو حتی در فضای اشتغال به سمت کسب و کارهای خانگی حرکت کند.

1400/8/5