در هفته کتاب و کتابخوانی برگزار شد؛
نشست مشترک مسئولان کتابخانه های دانشگاه های حضرت معصومه(س) و قم

نشست مسئولین کتابخانه های دانشگاه حضرت معصومه(س) و دانشگاه قم، با حضور سرپرست دانشگاه حضرت معصومه(س) برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه حضرت معصومه(س)، دکتر نسرین صادق زاده، سرپرست دانشگاه حضرت معصومه (س) برگزاری این نشست در هفته کتاب و کتابخوانی را به فال نیک گرفت و با اشاره به اینکه امروزه هیچ کتابخانه ای نمی تواند منابع اطلاعاتی مراجعان خود را به تنهایی برآورده سازد اظهار داشت: خودکفایی کتابخانه ها، به مفهوم در اختیار داشتن همه منابع اطلاعاتی، نه امکان پذیر است و نه مقرون به صرفه.

وی بیان کرد: کتابخانه به عنوان بازوی آموزشی و پژوهشی در مراکز دانشگاهی، با فراهم نمودن منابع اطلاعاتی و به گردش انداختن آن، موجب غنای فکری جامعه دانشگاهی می گردد و ازهیچ دانشگاهی بدون داشتن کتابخانه ای قوی نمی توان کار پژوهشی چندانی را انتظار داشت. اما با وجود تنوع و تعدد منابع تخصصی و گستردگی متون منتشر شده و محدودیتهای مالی و فضای کافی در مراکز دانشگاهی، فراهم کردن تمام منابع مورد نیاز دانشگاهیان امری غیر ممکن است.سرپرست دانشگاه حضرت معصومه(س) ادامه داد: هیچ کتابخانه ای برای تامین نیازها و احتیاجات مراجعان خود از نظر منابع بی نیاز و خودکفا نیست و ماموریت اصلی کتابداران به خصوص کتابداران دانشگاهی به عنوان رکن بسیار مهم و اساسی پژوهش ها و تحقیقات دانشگاهی، فراهم کردن امکانات، دسترسی اعضای هیأت علمی، دانشجویان و پژوهشگران به اطلاعات مورد نیاز آنان است.

 دکتر نسرین صادق زاده با اشاره به وضعیت کنونی دنیا و کشور در پاندمی کرونا و عدم حضور فیزیکی دانشجویان و اساتید در فضای دانشگاه، تصریح کرد: باید بیش از آنکه به فکر مالکیت منابع باشیم به دسترسی منابع بیاندیشیم و همکاری های بین کتابخانه ای یکی از مهمترین شیوه های تحقق این سیاست است.

دکتر مهدی محمدی، رئیس مرکز اسناد و کتابخانه مرکزی و عضو هیات علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه قم با ارائه گزارشی کامل از معرفی کتابخانه های دانشگاه، به شرح فعالیت های انجام شده طی یک سال اخیر، در کتابخانه مرکزی دانشگاه قم پرداخت.

وی راه اندازی کتابخانه دیجیتال، دیجیتال سازی پایان نامه ها و بار گذاری آن در سایت کتابخانه دیجیتال دانشگاه، اشتراک موتور جستجوی علم نت  را از مهمترین اقدامات صورت گرفته در کتابخانه دانسگاه قم عنوان کرد.

دکتر مهدی محمدی به ضرورت وجود و بکارگیری نیروهای متخصص علم اطلاعات و دانش شناسی جهت انجام امور کتابخانه در بسترهای جدید اشاره کرد و توجه به مباحث علم سنجی دانشگاه به منظور ارتقای جایگاه دانشگاه ها در سطح ملی و بین المللی را اجتناب ناپذیر دانست.

بنت الهدی خبازان رئیس کتابخانه دانشگاه حضرت معصومه (س) نیز با اشاره به لزوم ایجاد زیرساخت ها و مسیرهای کاری صحیح در هر کتابخانه از ابتدای تأسیس، ضمن معرفی کتابخانه و فعالیت های انجام شده، چشم اندازها و برنامه های پیش روی کتابخانه را در راستای دیجیتال سازی منابع و ایجاد کتابخانه دیجیتال دانشگاه را بیان کرد. 

وی با بیان اینکه کتابخانه دانشگاه قم در زمینه دیجیتال سازی پایان نامه ها و ایجاد کتابخانه دیجیتال خود گام برداشته، خواستار انتقال تجربیات و همکاری میان دو دانشگاه در این زمینه شد. 

دکتر روح الله عباسی شورشجانی مدیر پژوهشی دانشگاه حضرت معصومه (س) اهمیت همکاری های بیشتر بین دو کتابخانه در راستای گسترش دانش و منابع اطلاعاتی به منظور تامین نیازهای مراجعان را مورد توجه قرار داد و ابراز امیدواری کرد با تلاش مسئولان و کارشناسان این حوزه، شاهد همکاری های بیشتر و مستمر دو کتابخانه در آینده باشند.

 وی بیان داشت: به اشتراک منابع باید به عنوان شیوه ای برای تقویت مجموعه کتابخانه ها نگاه کرد تا شاهد رشد روزافزون فعالیت های پژوهشی اساتید و دانشجویان در سطح استان و کشور باشیم.

در پایان، شرکت کنندگان در این نشست از ساختمان در حال احداث کتابخانه مرکزی و همچنین ساختمان فعلی کتابخانه دانشگاه حضرت معصومه(س) بازدید کردند.