رئیس دانشگاه حضرت معصومه(س) اظهار داشت:
استقبال دانشجویان از سامانه متمرکز مهارت افزایی و کارآفرینی «آرمان»

دکتر مریم بردبار استقبال دانشجویان از سامانه متمرکز مهارت افزایی و کارآفرینی آرمان از سال 1401 تاکنون را مطلوب ارزیابی کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه حضرت معصومه (س) دکتر مریم بردبار به تمرکز برنامه های این دانشگاه برای ایجاد زیرساخت های لازم برای تربیت دختران ماهر و کارآفرین بر اساس تاکید وزیر علوم بر تبدیل این دانشگاه به دانشگاهی کارآفرین، اشاره نمود و اظهار داشت: این دانشگاه از خرداد ماه سال گذشته طی ساعت ها جلسه کارشناسی و بررسی های تخصصی با حضور اعضای گروه های آموزشی دانشگاه، مسئولین ارتباط با صنعت و فناوری اطلاعات، سامانه آرمان را برنامه ریزی و راه اندازی کرد.
وی اعلام کرد: دانشجویان از سال گذشته ثبت نام در این سامانه را آغاز کردند و طبق آمار موجود، جامعه هدف، استقبال خوبی از این سامانه داشته اند.


رئیس دانشگاه حضرت معصومه (س) سامانه آرمان را برگرفته از لغات آموزش رشته محور، مهارت محور، ایده محور، نیاز محور عنوان کرد و گفت: این سامانه به شکلی طراحی شده که ویژگی های طرح های مختلف در حوزه نوآوری و کارآفرینی همچون طرح صدف، طرح ملی ترویج کارآفرینی، طرح پویش 4در4، طرح توانا و ... و ویژگی هایی افزون بر این طرح ها را به صورت یکجا در بر می گیرد.


دکتر بردبار افزود: این سامانه با تجمیع اطلاعات، همسو نمودن ظرفیت ها با حذف موازی کاری بین واحد های دانشگاه، دانش لازم برای توانمند سازی دانشجویان در حوزه های عمومی و تخصصی مورد علاقه آنان در قالب دوره های آموزشی، کارگاه ها، دوره های کارورزی، بازدید های میدانی و تور های فناوری را ارائه می دهد.


رئیس دانشگاه حضرت معصومه (س) در تشریح نحوه عملکرد سامانه اظهار داشت: دانشجویان پس از ثبت نام در این سامانه و گذراندن دوره های مهارت های ضروری مشترک بین تمامی رشته ها، مهارت های تخصصی رشته خود جهت توانمندسازی اشتغال پذیری که در حقیقت مهارت هایی هستند که در سرفصل های مصوب رشته ها وجود ندارد اما دانش آموختگان برای ورود به بازار کار باید با آن ها آشنایی داشته باشند را می گذرانند.


وی ادمه داد: دانشجویان علاوه بر مهارت های عمومی و تخصصی رشته خود، مهارت های لازم برای كارآفرینی و ورود به زیست بوم فناوری و نوآوری  شامل شناخت استعدادها و هدفگذاری مسیر شغلی، توسعه و پرورش استعدادهای شغلی  و خودکارآمدی شغلی را با گذراندن دوره های مربوطه می آموزند.


دکتر بردبار انجام تست های شخصیت شناسی و استعداد یابی ام بی تی آی و استرانگ را یکی از امکانات این سامانه دانست و گفت: دانشجویان بر مبنای نتایج این آزمون ها با تحلیل در بستر وب و همچنین مشاوره های حضوری در مسیر کارآفرینی مناسب و در زمینه منطبق با استعدادهای خود قرار می گیرند. 


وی با اشاره به ثبت ایده های نوآورانه دانشجویان در سامانه آرمان و حمایت از آن ها توسط مرکز کارآفرینی دانشگاه اظهار داشت: ایده ای دانشجویان از مرحله ثبت ایده تا مرحله فروش از سوی مرکز کارآفرینی و نوآوری دانشگاه در قالب هسته های کارآفرینی مورد حمایت قرار می گیرند. 
دکتر بردبار افزود: طبق تفاهم نامه های منعقد شده با بستر های مشاوره شغلی نظیر کسب و کار سلام، دانشجویان می توانند از مشاوره های شغلی برای کسب تجارب از مجربان شغل های مورد نظر خود نیز بهره مند شوند.
رئیس دانشگاه حضرت معصومه (س) استفاده از هوش مصنوعی برای معرفی فرصت های شغلی ویژه هر دانشجو را یکی دیگر از ویژگی های سامانه دانست و تشریح کرد: این سامانه بر اساس شرایط و خصوصیات هر دانشجو مجموعه از فرصت های شغلی واقعی را از بستر اینترنت جمع آوری کرده و به دانشجو ارائه می دهد.


وی ادامه داد: همچنین در این سامانه بخش نمایشگاه محصولات کارآفرینانه دانشجویان هم قرارداده شده که دانشجویان می توانند با بهره مندی از این بستر، تولیدات خود را به مشتریان عرضه کنند.
رئیس دانشگاه حضرت معصومه (س) ارتباط مستمر با دانشجویان پس از دانش آموختگی را از دیگر مزایای این سامانه برشمرد و گفت: ارتباط مداوم دانش آموختگان با این سامانه حفظ شده و وضعیت اشتغال آنان به صورت دوره ای پایش می شود.
دکتر بردبار در پایان با اشاره به لزوم پرورش روح انسان به عنوان مهم ترین سرمایه معنوی گفت: در این سامانه به این مهم نیز توجه شده و مسائل مهم اعتقادی، خداشناسی و پرورش روح انسان نیز به دانشجویان ارائه می شود.