دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور اعلام کرد:
حمایت از راه اندازی مدرسه نوین طراحی مد و لباس در دانشگاه حضرت معصومه(س)

دکتر لطفی، ظرفیت دانشگاه تک جنسیتی حضرت معصومه(س) را در مهندسی صنعت مد ولباس قابل توجه دانست و از حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی راه اندازی  مدرسه نوین  طراحان مد  و لباس در این دانشگاه خبر داد


به گزارش روابط عمومی دانشگاه حضرت معصومه(س)، نشست تخصصی کارگروه مد و لباس ایرانی اسلامی بانوان دانشگاه حضرت معصومه(س) با  دبیر کارگروه مد و لباس؛ دکتر سجاد لطفی برگزار شد.
در این نشست دکتر لطفی ضمن استماع گزارشی از فعالیت های انجام شده در کارگروه دانشگاه، فعالیت های انجام شده را با توجه به نوپا بودن رشته طراحی لباس و طراحی پارچه در دانشگاه حضرت معصومه (س)، شایسته تقدیر و تشکر داشت و گفت : وجود این  دانشگاه تک جنسیتی در شهر قم، درکنار هم فکری و هم جهتی بین اعضای کارگروه مد و لباس دانشگاه  نسبت  به پوشاک اجتماعی بانوان و حاکم بودن گفتمان عفاف و حجاب بر نگاه راهبردی و عملیاتی این دانشگاه، امتیاز ویژه و خاص این دانشگاه در حوزه هنر می باشد.
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور  افزود: امیدواریم  بتوانیم  شاهد تعامل فزاینده و مستمر دانشگاه با کارگروه ساماندهی مد ولباس کشور بوده و علاوه بر راه اندازی مدرسه نوین طراحی،  درآینده نزدیک، آموزش های فرهنگی طراحان مد و لباس را که مورد توجه جدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، با هدف فرهنگ سازی و ایجاد شخصیت مستقل در حوزه مد و لباس  که از مهمترین مأموریتهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است،  به دانشگاه  حضرت معصومه(س) بسپاریم.
 دکتر لطفی، راه اندازی سامانه  مهارت محور آرمان در دانشگاه حضرت معصومه (س) را نشان از توجه و دغدغه مندی مسدولان دانشگاه نسبت به کارآفرینی  و  حل مسئله فاصله  بین صنعت و دانشگاه از یکدیگر دانست و تصریح کرد: راه اندازی این سامانه نشان  میدهد این دانشگاه از مراکز دیگر در تحقق دانشگاه کارآفرین و ماموریتگرا  چند گام جلوتر است.
ایشان در ادامه  به اهم وظایف کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور پرداخت و گفت: وظیفه پیش بینی تمهیدات فرهنگی و آموزشی لازم  به عنوان متولی سیاستگذاری و برنامه ریزی  حوزه مد و لباس کشور با مسئولیت و زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  به عهده  این کارگروه است.
سجاد لطفی  اظهار داشت:  با توجه به اینکه یکی  از وظایف اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ساماندهی طراحان لباس بود که این مقوله را با ایجاد سامانه جامع طراحان تدبیر نمودیم و این سامانه به عنوان یک درگاه ارائه خدمات متنوع به طراحان شروع به فعالیت نمود. در این سامانه با ارائه آموزشهای فنی و فرهنگی طراحان در «مدارس نوین طراحی لباس» رتبه بندی طراحان رقم میخورد و فعالیت طراحان لباس به صورت حرفه ای برنامه ریزی شده است و هدف غایی جریان سازی در حوزه مد و فشن در ایران و منطقه است.
دکتر لطفی ویژگی خاص و متمایز دانشگاهها را در این شروع این  زنجیره هدفمند، تحقیق و توسعه(R&D) برشمرد و اظهار داشت: ایده پردازی، مطالعات بازار، ذائقه سنجی و نیاز سنجی مخاطبین، مطالعه فشن و مد در جهان و تاثیر آن بر بازار تولید و عرضه در ایران، مرحله اول و آغازین در حرکت منسجم به سوی ساماندهی مد و طراحی در کشور است
 وی ادامه داد: وظیفه و ماموریت اصلی دانشگاه ها تربیت نیروی انسانی متخصص در حوزه مد و لباس و تفکر و ایده پردازی و مسئله یابی در این حوزه است .
دکتر مریم بردبار،  در این نشست، اعلام کرد : دانشگاه حضرت معصومه (س) از  آمادگی و ظرفیت بالایی  برای همکاری و فعالیت گسترده در صنعت طراحی و مد با کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور  برخوردار است و می تواند ماموریت تغییر سرفصل رشته طراحی لباس و پارچه  و همچین بورسیه صنعتی دانشجویان در این رشته ها را را به عهده بگیرد.
وی در ادامه گزارشی از فعالیت های کارگروه مد و لباس در راستای تحقق پوشاک اجتماعی بانوان با تاکید بر توانمند سازی دانشجویان رشته هنر ارائه داد و درباره  مهمترین مسائل و مشکلات این حوزه براساس پژوهش های کارگروه مد و لباس دانشگاه توضیحاتی ارائه داد.
دکتر بردبار افزود: برای حل مسائل این حوزه نیازمند شبکه سازی طراحان و فعال حوزه مد و لباس و کسب تجربه  از فعالان مطرح حوزه مد در منطقه و جهان و الگوگیری از آنها درزمینه  طراحی، برش و دوخت از طریق مهندسی معکوس هستیم.  
 رئیس دانشگاه حضرت معصوهمه (س) به ضرورت اهمیت ساماندهی مد و لباس در جامعه اشاره کرد واظهار داشت:  امروزه در دنیای جنگ شناختی و ترکیبی، بیش از هر زمان دیگری ضروری است تا نهادها و سازمان¬ها به مقوله جنگ نرم در صنعت مد و لباس، خصوصا لباس بانوان توجه کرده  و حمایت ویژه از فعالان این حوزه به عمل آورند. 
در ادامه این نشست،  دکتر براتی؛ مدیر گروه هنر، ضمن تشکر از حمایتهای ویژه  دکتر مریم بردبار؛ رئیس دانشگاه حضرت معصومه (س) گزارشی از برنامه عملیاتی کارگروه مد و لباس ارائه داد و گفت:  ایجاد باشگاه طراحان خلاق در این حوزه و تشکیل خانه خلاق مد و لباس را از برنامه های عملیاتی دانشگاه است و  حمایت ویژه ارتقای سطح علمی اساتید و دانشجویان و به کارگیری تکنولوژیهای جدید در صنعت پوشاک و آموزشهای عملی و کاربردی دانشجویان  از ضروریات  توسعه رشته طراحی لباس و پارچه  دانشگاه دانست.  
خانم کاظمی؛ مدرس دانشگاه در رشته طراحی لباس ابراز امیدواری کردند که انشالله با مدیریت صحیح و هدفمند مدرسه نوین طراحی مد و لباس، این حرکت نوآورانه در مسیر واقعی باقی مانده و به ماموریت خود به خوبی بپردازد.

تهیه خبر: خانم مصلح