نشست تخصصی ارزیابی کارکرد حجاب در نظام سلامت و جامعه از نگاه علوم پزشکی و قرآنی از سلسله نشستهای تخصصی اولین همایش ملی بررسی حجاب بر سلامت زن، خانواده و جامعه به همت دفتر هماندیشی دانشگاه حضرت معصومه(س)و دبیرخانه همایش، در دانشگاه حضرت معصومه(س) برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه حضرت معصومه(س)، در این همایش دکتر غلامرضا نورمحمدی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و حجتالاسلام رستمی هرانی عضو هیات علمی دانشگاه حضرت معصومه به ایراد سخن پرداختند.
در ابتدای نشست حجتالاسلام و المسلمین هرانی بیان کرد: اصل و اساس نظام سلامت در اسلام پیشگیری است و این را خداوند متعال به ما آموخته است. درخصوص ارتباط پیشگیری با حجاب وعفاف باید گفت که اولین و مهمترین مصیبتی که سلامت بشر را به خطر انداخت و اولین مصیبتی که بشر به آن مبتلا شد، کشف حجاب بود، اتفاقی که برای حضرت آدم و حوا افتاد همین بود و برنامه شیطان برای نسل بشر همین بود. خداوند متعال خود عامل آسیب را به انسان معرفی کرد و راه دوری از آن را نیز بیان کرد{ طبق آیهی ولا تقربا هذه الشجره...} خدا به حضرت آدم تاکید کرد که با دوری از درخت ممنوعه خود را در معرض گناه قرار ندهد. حضرت علی (ع) در تفسیر این ایه بیان میکنند که این مصیبت عریان ساختن انسان و کشف حجاب بلایی است که بشر تا به آن مبتلا است.
وی افزود: اگر بخواهیم خانواده سالمی تشکیل دهیم، باید از ابتدا در انتخاب همسر دقت و بررسی کنیم. بررسی تنها قدم اول است. در آیات مختلف سوره نور درخصوص ازدواج صحبت شده است و بر لزوم آن تاکید شده است. آیا مدیران جامعهی ما برنامهریزی لازم را برای افزایش ازدواج جوانان دارند؟ اجرای برنامهها آنطور که باید نیست. در همین سورهی نور، قبل از طرح مسئله ازدواج دستور به پیشگیری داده شده است و بیان شده که مردان و زنان باید عفت چشمان خود را حفظ کنند. علاوه بر این به زنان توصیه شده که برای تشکیل خانواده و در نهایت جامعه سالم، اول چشمها و سپس پوشش درست زنان باید رعایت شود. اگر چشمها منحرف شده و حجاب آسیبدیده باشد، ازدواج آسیب دیده و در نهایت به جامعه صدمه وارد میشود. این نسخه پیشگیری از آسیبهای جامعه است.
خانواده، مسئلهای اجتماعی یا سیاسی؟
دکتر غلامرضا نورمحمدی در ادامهی نشست بیان کرد: در بحثهای مطروحهی این روزها، حساسیتی روی این مطلب است که آیا باید مباحث حوزه خانواده را سیاسی مطرح کرد یا خیر. کتاب تاریخ آندلس چاپ دانشگاه تهران، به خوبی تبیین کرده بود که مسلمانانی که پیشرویهای جدی در اروپا داشتند چطور شکست خوردند. کتاب انقلاب جنسی و کنترل سیاسی نوشته مایکل جونز نیز اشاره میکند که واژهی انقلاب جنسی چطور ایجاد شد و ذیل عوامل سیاسی قرار گرفت. توصیه میکنم که حتما این دو کتاب را مطالعه نمایید.
وی ادامه داد: در پروتکلهای صهیونیزم بیان شده که برای تخریب سه ابزار کافی است، اولین و مهمترین ابزار رسانه است، دوم اقتصاد است و سوم علم است. برای مثال برای جاانداختن همجنسگرایی در سال 1974 میلادی، ابتدا از دریچه علم وارد شدند. در همان سالها در کتاب روانشناسی آکسفورد همجنسگرایی از ذیل اختلالات روانی خارج شد و از نظر علمی یک رفتار طبیعی تلقی شد. هالیوود، بالیوود، سینمای کره و ترکیه را بررسی کنید تا نقش ابزار رسانه را نیز دریابید. مسیحیان و یهودیان نسبت به پوشش از مسلمانان برخورد شدیدتری دارند. هنگامی که هالیوود آغاز به کار کرد از 1921 تا 1964 زنان را بسیار پوشیده به تصویر میکشد، اما آرام آرام کار به طراحی مسابقات ملکهی زیبایی در جهان و امروزه به پورنوگرافی رسیده است. اولین ژانر هالیوود که باعث شد از برخورد مذهبیون در امان بماند مسائل جنسی نبود. رسانههای ما نیز امروزه در حال تقلید از نسخههای ناقص آن هستند. تاریخ را مطالعه کنید تا مسئله حجاب در جامعه را یک مسئله شخصی و حتی ملی و داخلی نیز نبینید؛ این مسئله فراتر است.
ارکان سلامت خانواده
این عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: سلامت خانواده ارکانی دارد که یک رکن آن ازدواج است، امروزه با ایجاد انواع و اقسام خانوادههای نامتعارف به ازدواج آسیب زدند، مثل ازدواج سفید که عنوان آن نیز با دقت زیادی انتخاب شده است. ازدواج از ابتدا یک امر مقدس بود. اولین کاری که درانقلاب جنسی انجام شد این بود ازدواج دیگر یک امر مقدس و دینی نیست بلکه صرفا یک تشخیص شخصی است و یا صرفا یک امر حقوقی است. بررسی کنید که تاریخ شکلگیری دفترخانههای ثبت ازدواج و طلاق در کشور ما به چه زمانی برمیگردد؟ بعد گفته شد که ازدواج نه یک امر دینی است و نه یک امر حقوقی، بلکه صرفا یک امر اجتماعی است که مانند سایر امور اجتماعی، نیاز به ثبت ندارد. اینجا بود که واژهی ازدواج میثاقی یا تعهدی مطرح شد.
نورمحمدی ادامه داد: در ادامه این مسیر تقدسزدایی از ازدواج مطرح شد که ازدواج نباید زن و مرد را محدود کند و باید کوتاه باشد. عدهای میگفتند که ازدواج موقت در اسلام توهین به همه است اما باید گفت که مسابقات تعیین ملکه زیبایی و اشاعهی پورن توهین به انسانیت نیست؟ در کشورما بیش از 5 میلیون نفر از افرادی را داریم که در حال وارد شدن به دههی چهارم زندگی خود هستند و هنوز ازدواج نکردهاند. انگیزهی ازدواج در هر دهه از عمر انسان متفاوت است و کسی که در دههی چهارم زندگی برای ازدواج اقدام میکند ایدهآلها و معیارهای خود را در نظر نمیگیرد و بیشتر به خاطر فشار اجتماعی اقدام میکند.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: این جریان تاریخی علاوه بر ازدواج، به مفهوم عفاف نیز حمله کرد. در جامعه شعارهای مطرح شد مبنی بر اینکه حجاب مهم نیست و دل انسان باید پاک باشد! فرزندآوری نیز مورد حمله قرار گرفت. یکی از سلبریتیهای ما بیان کرده است که با همسر خود توافق کرده است که فرزندی نخواهند داشت. فرزندآوری حقی فردی است یا اجتماعی؟ روشهای تشویقی بیرونی برای فرزندآوری چندان فایدهای نخواهند داشت. آلمان و ژاپن دو کشوری هستند که نرخ فرزندآوری آنها منفی است. آلمان ناچار شد از ترکیه و بلغارستان و ایران و ... کارگر وارد کند، ژاپن نیز ناچار شد از کامبوج و ویتنام و ... کارگر بگیرد. در کشور ما در 5 استان مذهبی نیز رشد جمعیت منفی است.
نورمحمدی در ادامه بحث بررسی آسیبهای جامعه عنوان کرد: در نتیجهی این فرآیند آسیبهایی اتفاق افتاد مانند پدیدهی مجرد زیستن. حتی در نهضت ملی مسکن نیز پذیرفته شد که به فرد مجرد بالای چهل سال، مسکن تعلق بگیرد. مجرد زیستن دیگر در جامعهی ما ضدارزش محسوب نمیشود. آسیب دوم نیز بحران تشکیل خانواده است. اقتصاد خوب ازدواج را تسهیل میکند اما آن را تسریع نمیکند! در بررسی آمار 5 منطقهی مرفه تهران این نتیجه به دست آمد که نه تنها میزان ازدواج از سایر مناطق بالاتر نیست، بلکه این میزان فساد است که در این مناطق بالاتر است.
وی ادامه داد: اصطلاح آزادی روابط دختر و پسر، اصطلاح غلطی است. آنچه در واقع رخ میدهد آنارشی در روابط است. هر دو جنس به موضع رابطه یکسان نگاه نمیکنند و اگر نگاه یکسانی وجود داشت کمتر آسیب میدیدند. انچه برای زنان در رابطه بیشتر اهمیت دارد ابعاد روحی و روانی آن است و آنچه برای مردان اهمیت بیشتری دارد ابعاد جسمی آن است. زاویه نگاه متفاوت است. در آنارشیسم روابط، آقایان زود میشکنند و درشت میشکنند. یعنی رابطه را زود تمام میکنند و سریع نیز خود را ریکاوری میکنند اما خانمها دیر میشکنند و ریز. یعنی تا آخرین لحظه برای احیای رابطه تلاش میکنند اما در صورت شکست آن خیلی سخت میتوانند ریکاوری شوند. اتفاق دیگر نیز پدیدهی فرزندسالاری یا همان رهاکردن فرزند بود. امروز در خانوادههای ما حرف نهایی را فرزند میزند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: در شیوهی روابط بین زن و مرد دو اشتباه رایج است، یکی این است که حضور اجتماعی زنان را به کل حذف کنند که رویکرد فرقههای افراطی همچون طالبان است. نگاه افراطی دیگر نیز فمنیسم است که 4 موج دارد که موج چهارم آن بسیار افراطیتر است و کار به جایی رسید که بارداری را برای مردان نیز تعریف کنند. سند 2030 ادامه سند پکن بود. در این سند آمده است که هرگونه مفهوم کلیشهای از نقش زنان و مردان با افزایش فضای آموزش مختلط باید از بین برود.
تنوعطلبی جنسی، ویژگی جهان پست مدرن
نور محمدی در تبیین دیدگاه اسلام در خصوص روابط بین زن و مرد تشریح کرد: برای آشنایی با نگاه اسلام، میتوان داستان حضرت موسی را مطالعه کرد. میتوان تاکیدات خداوند درخصوص زنان پیامبر را مطالعه کرد. در نظر گرفتن مجموع آیات و روایت میتوان نگاه اسلام را دریافت کرد. اسلام با اختلاط مخالف است نه با مشارکت زنان در جامعه. مشارکت حد و حدود دارد. آیتالله جوادی آملی بیان میکنند که دنیای اسلام زنان را به عرصه آورد، تا جامعه را مسخر عواطف زن کند نه جنسیت زن. در کتاب نفی خشونت 8 تمدن بزرگ قبل از اسلام را بررسی کردیم و این یک دروغ بزرگ است که این صرفا اعراب بودند که زنان را زندهبهگور میکردند. زنده به گور کردن دختران در سایر تمدنها نیز مصداق داشته است. روابط صحیح بین زن و مرد براساس چهارچوب درست آن، ممنوع نیست. اسلام با سرکوب کردن مخالف است و رابطه را درچهارچوب تعریف میکند. یکی از ویژگیهای زیست در جهان پست مدرن تنوع طلبی است که دایره آن به مسائل جنسی نیز کشیده شده است. حضرت علی (زواج و مطلاق) تنوعطلبی جنسی را لعنت میکند، چیزی که بخش طبیعی جهان پست مدرن است.