به میزبانی دانشگاه حضرت معصومه (س)
نشست تخصصی علت‌یابی انقلاب جنسی و تطبیق آن با رویدادهای اخیر جامعه‌ی ایران برگزار شد

نشست تخصصی علت‌یابی انقلاب جنسی و تطبیق آن با رویدادهای اخیر جامعه‌ی ایران از سلسله نشست های اولین همایش ملی گفتمان سازی تاثیر حجاب بر سلامت زن، خانواده و جامعه در دانشگاه حضرت معصومه (س) برگزار شد.
 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه حضرت معصومه (س) دانشیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در سومین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی اولین همایش گفتمان‌سازی تاثیر حجاب بر سلامت زن، خانواده و جامعه که به همت گروه خانواده پژوهشگاه حوزه  و دانشگاه، دانشگاه حضرت معصومه(س) و دبیرخانه‌ی همایش با موضوع«علت‌یابی انقلاب جنسی وتطبیق آن با رویدادهای اخیر جامعه‌ی ایران» برگزار شد، گفت: در بسیاری از ایالت‌های آمریکا، هنوز رویکرد خویشتن‌داری ملاک است و بسیاری از مقالات علمی نیز هنوز خویشتن‌داری را به عنوان تنها راه در امان ماندن از بسیاری از بیماری‌های مقاربتی بیان می‌کنند


حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمد زارعی بیان کرد: امروزه دو رویکرد در ایالت متحده امریکا و سایر کشورهای دنیا وجود دارد که محل بحث و تقابل است. برخی معتقد به خویشتن‌داری مطلق هستند و برخی نیز به آموزش جامع جنسی معتقدند که دو بخش دارد که شامل تاکید بر خویشتن‌داری در کنار ارائه آموزش‌های جامع جنسی به کودکان است. 

وی ادامه داد: نقطه اشتراک هر دو نیز تاکید برخویشتن‌داری است و تفاوت این دو رویکرد در این است که رویکرد خویشتن‌داری معتقد است آموزش مسائل جنسی به نوعی تبلیغ آن است و رویکرد آموزش جامعه معتقد است در جامعه‌ی امروزی که سرشار از محرک‌های جنسی است خویشتن‌داری کامل ممکن نیست و ناچار به ارائه‌ی آموزش به کودکان هستیم. سند 2030 بر اساس رویکرد دوم نوشته شده است و متاسفانه بسیاری در کشور ما متوجه تفاوت این دو رویکرد نبودند، این در حالی است که در بسیاری از ایالت‌های آمریکا، هنوز رویکرد خویشتن‌داری ملاک است و بسیاری از مقالات علمی نیز هنوز خویشتن‌داری را به عنوان تنها راه در امان ماندن از بسیاری از بیماری‌های مقاربتی بیان می‌کنند.


 زمینه‌های فکری و علمی شکل‌گیری انقلاب جنسی
زارعی در خصوص شکل‌گیری انقلاب جنسی توضیح داد: بعد از رنسانس، در نتیجه تضاد بین رویکرد کلیسا و رویکرد علمی، مفهوم طبیعت‌گرایی مطرح شد. بسیاری از گزاره‌های دینی و اخلاقی کنار رفت، وجود خدا انکار شد و آن‌چه به عنوان اصل مورد تاکید قرار گرفت، لذت‌گرایی بود. در نظریه داروین گفته شد که مبدا خلقت انسان تکامل طبیعی است که این با ایده‌ی مسیحیت درخصوص مبدا خلقت انسان کاملا در تضاد بود و منشا بسیاری از تغییرات فکری نیز همین نظریه بود. نظریات گالیله، کپلر و کوپرنیک نیز دست برتر را در مقابل نظریات کلیسا در خصوص جایگاه زمین پیدا کرد و به آرامی زمینه‌های انقلاب جنسی شکل گرفت.

نظریات زیگموند فروید، آغازگر اهمیت روزافزون مسائل جنسی در غرب
این روانشناس و استاد حوزه بیان کرد: طرح مباحث مربوط به دفاع از حقوق و آزادی‌ها در سال 1786 طی اعلامیه‌ی استقلال انجام شد. ¬¬¬طرح مباحث زیگموند فروید در خصوص اثرات مسائل جنسی در سلامت و رشد افراد باعث اهمیت روزافزون مسائل جنسی در غرب شد و بعد از ان نیز افرادی مانند الیس، اخلاق جنسی مسیحیت را زیر سوال بردند و گفتند که غریزه‌ی جنسی جزو ذات انسان است، محدود کردن آن اشتباه مسیحیت است و باید اجازه دهیم که هر نوع رابطه‌ی جنسی ممکن باشد. شاید بتوان گفت که مهم‌ترین ضربه در خصوص اخلاق جنسی توسط کینزی وارد شد. کینزی تحقیقات گسترده‌ای درخصوص مسائل جنسی حتی روی کودکان انجام داد. با این تلاش‌ها در نهایت حقوق جنسی در آمریکا تصویب شد.

وی در خصوص پیشینه‌ی شکل‌گیری هرزه‌نگاری عنوان کرد: در سال 1950 یک نزاع قانونی در خصوص مجوز هرزه‌نگاری انجام شد که در نهایت مورد قبول قرار گرفت، این در حالی بود که تحقیقات بسیاری از آسیب‌های فروان هرزه‌نگاری سخن می‌گفتند. توسعه‌ی رسانه، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی نیز رشد هرزه‌نگاری را تسریع کرد و کار به جایی رسید که  284 میلیارد دلار صرفا در سال 2006 میلادی درآمد صنعت پورنوگرافی در آمریکا بوده است. پشتیبان مسئله پورنوگرافی نیز بیش از آنکه سلامت انسان باشد، سرمایه‌داری و دلایل سیاسی بوده است. 


زارعی ادامه داد: موج اول جنبش فمنیستی در ایالات متحده آمریکا، حول حقوق  اساسی زنان هم‌چون حق رای شکل گرفت. در آن دوره زنان از آزادی زاد و ولد نیز بی‌بهره بودند. از این جنبش استفاده ابزاری شد و کار تا جایی پیش رفت که سقط جنین آزاد شد، قانون طلاق بدون جرم به تصویب رسید. 

این استاد حوزه در خصوص پیشینه‌ی جنبش هم‌جسنگرایان بیان کرد: زمزمه‌ها درخصوص هم‌جنسگرایی قبل از 1960 میلادی شکل می‌گیرد و اواخر این دهه، صورت یک جنبش حقوق مدنی را پیدا می‌کند و در سال 1973 تحت فشارهای سیاسی هم‌جنسگرایی از ذیل عنوان اختلالات جنسی خارج می‌شود، در حالی که همه‌ی معیارهای لازم برای یک اختلال روانی را دارد و در نهایت قانونی می‌شود. جنبش آزادی جنسی و فرهنگ برهنگی نیز به ویژه در میان دانشجویان به دلیل عدم اقناع درست آن‌ها رواج پیدا می‌کند و هم‌جنسگرایان نیز مدافع سرسخت آن هستند. حدود 40 درصد موسیقی‌های تولیدی در آن دوره ماهیت جنسی داشتند و اختلاط روابط عاشقانه، گروه‌های دوستانه دختر و پسر و روابط آزاد نیز به آرامی متداول شد.