با حضور مدیر کل دفتر سیاست‌گذاری و توسعه اشتغال وزارت تعاون؛
ابعاد تاسیس پارک کارآفرینی در دانشگاه حضرت معصومه (س) بررسی شد

رئیس دانشگاه حضرت معصومه (س) و مدیر کل دفتر سیاست‌گذاری و توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طی نشستی ابعاد تاسیس پارک کارآفرینی در دانشگاه حضرت معصومه (س) را بررسی کردند.
 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه حضرت معصومه (س) دکتر مریم بردبار با اشاره به سیاست های دانشگاه در راستای تاکیدات مقام عالی وزارت علوم برای تبدیل شدن به دانشگاه کارآفرین اظهار داشت: برنامه ریزی دانشگاه در سطوح نرم افزاری و سخت افزاری تدوین شده و در حال اجراست.
وی افزود در حوزه زیر ساختی علاوه بر ایجاد کارگاه های متنوعی همچون سفال، خیاطی و مد و لبای، طلا و جواهر، گوهر تراشی و ... در حال احداث سالن کارآفرینی هستیم که کارگاه های متنوعی در آن مکان جهت مهارت افزایی دانشجویان راه اندازی خواهد شد.
رئیس دانشگاه حضرت معصومه (س) گفت: در خصوص فضاهای کالبدی دانشگاه نیز علاوه بر پردیس فناوری و مکان مناسبی برای سرمایه گذاری، احداث پارک کارآفرینی ویژه بانوان نیز در دستور کار دانشگاه قرار دارد.
دکتر بردبار در حوزه نرم افزاری، بهره برداری از سامانه آرمان را مورد اشاره قرار داد و تشریح کرد: در مباحث کارآفرینی، در قدم اول شناخت استعدادها و هدف‌گذاری مسیر شغلی را برای افراد تدارک دیده‎ایم، یعنی افراد دوره شخصیت‌شناسی را می‌گذرانند و آزمون‌های شخصیت‌شناسی را تحت وب طی می‌کنند تا مشخص شود از نظر شخصیتی برای چه کاری مناسب هستند. در ادامه با مشاغل آینده مواجه می‌شوند تا ببینند تاثیر هوش مصنوعی، متاورس و... بر مشاغل آینده چیست. جهاد دانشگاهی در سال گذشته 72 نشست درمورد مشاغل آینده برگزار کرده است که همه‌ی آن‌ها را مشاهده کرده‌ایم و 6 مورد از آن‌ها را برای ارائه انتخاب کرده‌ایم. 

وی ادامه داد: دانشجویان علوم انسانی همیشه از نبود شغل در حوزه رشته شان گلایه می‌کنند. با همکاری فرد متخصصی در حوزه خلاقیت محتوایی تحت عنوان کارآفرینی و نوآوری در حوزه علوم انسانی ضبط شده است و در اختیار دانشجویان قرار گرفته است. تفکر خلاقیت و برخی اصول توسعه‌ی فردی مانند اثر مرکب، اعتمادبه نفس، رزومه نویسی در سال اول به افراد ارائه می‌شود. برخی از این سرفصل‌ها به صورت ضروری و برخی به صورت اختیاری ارائه می‌شود. 

بردبار افزود: در سال دوم بر توسعه و پرورش استعدادهای شغلی مانند مهارت‌های ارتباطی و زبان بدن، آشنایی با زیست‌بوم فناوری، بوم کسب و کار، روانشناسی مشترک و تامین مالی راه‌اندازی کسب‌وکار تاکید می‌شود و در سال سوم نیز بر مواردی هم‌چون توسعه و پرورش استعدادهای شغلی، مدیریت شبکه‌‌های اجتماعی تاکید می‌شود. در این سال هدف ما این است که افراد را در تیم‌سازی تقویت کنیم، یعنی زمانی که سطح دانش افراد در یک زمینه زیاد شد به مرحله ثبت ایده و تیم‌سازی و ... برسند. 

رئیس دانشگاه حضرت معصومه(س) بیان کرد: در سال چهارم تاکید برخودکارآمدی شغلی است. به این معنا که فرض براین است که ایده حمایت شده است و اکنون به کسب‌وکار تبدیل شده است و افراد باید بازاریابی فروش و مدیریت کسب‌وکار را یاد بگیرند و فروشگاه‌های الکترونیک را راه‌اندازی کنند و بتوانند در نمایشگاه‌های مطرح شرکت کنند. علاوه بر این‌ها سرفصل پرورش سرمایه معنوی نیز برای افراد تدارک دیده شده است که 16 جلسه در هر سال است. هم‌چنین بازدیدهای میدانی، تور فناوری و کاروزی در حوزه مورد نظر خودشان نیز در نظر گرفته شده است. اطلاع‌‌رسانی فرصت‌های شغلی نیز به افراد صورت می‌گیرد. این البته هنوز کامل نشده است اما با استفاده از هوش مصنوعی از هر سایت کاریابی در ایران نیاز‌های شغلی حوزه‌های مختلف به افراد اطلاع‌رسانی می‌‌شود. مشاوره شغلی نیز انجام می‌شود و با برخی از پلتفرم‌ها در این خصوص تفاهم‌نامه داشتیم. دانشجویان با تخفیف وارد این پلتفرم‌ها می‌شوند و از افراد موفق و با تجربه‌تر رشته خودشان مشاوره می‌گیرند. 
وی افزود: هدف از این سامانه این است که دانشجویان با مدل کسب و کار در دنیای جدید آشنا شوند و کارگاه‌های حضوری نیز برای آن‌ها تدارک دیده شده است و رویدادهایی نیز در این خصوص در حال برگزاری است. 

در ادامه‌ی این جلسه دکتر امین عارفی، رئیس دفتر ارتباط با صنعت و جامعه و رئیس مرکز کارآفرینی و نوآوری دانشگاه، در خصوص آسیب‌شناسی کارآفرینی بانوان گفت: بررسی‌های ما نشان می‎دهد که در حوزه کارآفرینی بانوان بسیار ضعیف عمل شده است و در پارک علم و فناوری نیز مشکلات بانوان مشهود است. لذا به این نتیجه رسیدیم که اگر تمرکز خود را بر رشد و توسعه افراد و بانوان برای ورود به مراکز رشد مانند پارک علم و فناوری بگذاریم می‌توانیم وظیفه خود را انجام دهیم. پیشنهادی که داده شد این بود که پارک تفریحی و کارآفرینی بانوان را ایجاد کنیم که ماهیت تفریحی و آموزشی دارد و زمینه‌های خلاقیت مهارت‌های ارتباطی و رهبری و... در آن مکان آموزش داده شود.  

وی ادامه داد: بخش‌هایی که برای این پارک کارآفرینی در نظر گرفتیم عبارت‌اند ازفضای کارآفرینی رویدادهای و شبکه‌سازی، فضای خلاقیت و هنری، مرکز توسعه فردی، کتابخانه، تالار مشاهیر کسب‌وکار، فضای تفریحی و ورزشی. کارگاه‌های آموزشی‌مان نیز حول موضوعاتی هم‌چون کارآفرینی، مهارت‌های فردی، نوآوری‌ و خلاقیت، مهارت‌های کسب‌وکار و توانمندسازی کارآفرینان است  اما صرفا کارگاه آموزشی نیست بلکه با تکنولوژی‌هایی مانند VR، سینما سه بعدی و ...مکمل این فرآیند آموزشی بوده و منتورینگ نیز وجود دارد. 

عارفی گفت: بخش دوم تمرکز ما بر شبکه‌سازی است، تا افراد مهارت‌ها و اطلاعات خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. در خصوص خلاقیت و هنر نیز، نمایشگاه‌های هنری مانند طراحی و نقاشی را در نظر گرفته‌ایم. قسمت دیگر این است که افراد در تالار مشاهیر کسب و کار بانوان، با کارآفرینان زن و زندگی‌نامه‌ی آنان آشنا شوند. در خصوص فضاهای تفریحی، ورزشی نیز ما قبلا پیست اسب‌سواری داشتیم و امروز سالن ورزشی‌ای که داریم که امکانات مناسبی دارد، پیست دوچرخه‌سواری نیز داریم و می‌توانیم برخی فعالیت‌های محبوب دیگر را اضافه کنیم. 
در این جلسه دکتر عباسی معاون مالی و اداری دانشگاه حضرت معصومه(س) بیان کرد: این طرح در صورت پذیرفته شدن نیاز به  پای کارآمدن یک مشاور دارد اما تا پیش از آن برگزاری این جلسات می‌تواند مشخص کند که مطلوب ما دقیقا چه چیزی است. نکاتی که در خصوص تناسب محتوا و تفاوت کار و اشتغال مطرح شد خود محور اصلی ایده‌هایی است که می‌خواهد پارک کارآفرینی را شکل دهد. ما باید ببینیم فرهنگ ایرانی اسلامی ما چه چیزی را ایجاب می‌کند. 

عباسی افزود: اگر مدل موفقی ایجاد شود در سایر نقاط کشور خود ناخودآگاه را تکثیر خواهد کرد و اگر وزارت علوم و وزارت تعاون در خصوص پارک‌های کارآفرینی با یکدیگر هم‌افزایی داشته باشند، این حلقه‌ی علمی درکنار حلقه‌های اشتغال و کار قرار می‌گیرد.

در پایان، دکتر رمضانی، مدیر کل دفتر سیاست‌گذاری و توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: خلق ارزش را همه باید انجام دهند و بالاترین سطح خلق ارزش تربیت نیروی انسانی است و فعالیت اقتصادی را نیز همینطور. 
وی اظهار داشت در صورت سوق دادن بانوان به فضای کسب و کار، باید کسب و کار مناسبی برای زنان انتخاب شود، مانند مشاغل خانگی که در حدود 500 دسته، تنوع بسیاری دارد و بیش از 100 مورد آن در حوزه فرهنگ و هنر است.
رمضانی گفت: قالی‌بافی نیز یک فعالیت هنری است. طراحی داخلی و حتی بحث معماری و خانه‌سازی  نیز یکی از شغل‌های بسیار مناسب برای خانم‌ها می‌باشد. لذا باید نقاط تمایز بین پارک کارآفرینی بانوان و سایر پارک‌های کارآفرینی  مشخص شود تا تمایزها و مزیت‌های آن برجسته شود. 

مدیر کل دفتر سیاست‌گذاری و توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن اعلام حمایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از احداث پارک کارآفرینی بانوان در دانشگاه حضرت معصومه (س) گفت: جلسات تخصصی بیشتری در این خصوص در سطوح مختلف برگزار خواهد شد.