همزمان با هفته پژوهش و فناوری؛
آیین تجلیل از پژوهشگران برتر در دانشگاه حضرت معصومه (س) برگزار شد

در آیین گرامی داشت هفته پژوهش و فناوری، پژوهشگران برتر کشوری، استانی و دانشگاهی سال 1402 در دانشگاه حضرت معصومه (س) مورد تقدیر قرار گرفتند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه حضرت معصومه (س) در ویژه برنامه گرامی داشت هفته پژوهش و فناوری از دکتر مونا جامی پور به عنوان پژوهشگر برگزیده کشور در حوزه علوم انسانی، دکتر محمد رضا فلاح پژوهشگر برتر استان قم و پژوهشگران برتر دانشگاهی از میان اساتید، کارکنان و دانشجویان دانشگاه حضرت معصومه (س) تقدیر شد.
دکتر مریم بردبار رئیس دانشگاه در برنامه تجلیل از پژهشگران برتر دانشگاه حضرت معصومه (س) با اشاره به مولفه های حال حاضر در رتبه بندی دانشگاه ها در سطوح ملی و بین المللی گفت: رتبه‌بندی دانشگاه می تواند معیار خوبی از عملکرد آن در سطوح ملی و بین المللی باشد.
رئیس دانشگاه حضرت معصومه (س) کلیدی ترین عامل عملکرد مطلوب دانشگاه در عرصه های تاثیر گذار ملی و بین المللی را فعالیت و پویایی اعضای هیات علمی دانشگاه در راستای برنامه راهبردی دانشگاه دانست و اظهار داشت: عضو هیات علمی باید تعیین کند چه نقشی در برنامه راهبردی دانشگاه ایفا کند.
وی عناوینی همچون مقالات پراستناد، انتشار کتب بین‌المللی، جذب دانشجویان خارجی، تولید محتوا، تعامل هدفمند با دستگاه‌های اجرایی، مهارت‌افزایی اساتید و دانشجویان، راه‌اندازی مجله علمی و پژوهشی، اصلاح برنامه درسی، گسترش ارتباطات رسانه‌ای، افزایش کیفیت زندگی خوابگاهی را  بخشی از برنامه راهبردی دانشگاه اعلام کرد و از اعضای هیات علمی دانشگاه خواست تا در راستای این فعالیت ها اهتمام داشته باشند.
رئیس دانشگاه حضرت معصومه (س) با اشاره به مشوق ها و حمایت هایی که برای اعضای هیات علمی دانشگاه در نظر گرفته شده و در قالب دستورالعمل های مختلف در حال اجراست گفت: علاوه بر حمایت ها و مشوق ها، اگر عضو هیئت علمی در راستای برنامه راهبردی دانشگاه نقشی نداشته باشد امتیازی نیز برای وی لحاظ نخواهد شد.   
حجت‌الاسلام والمسلمین آخوندزاده، نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاه حضرت معصومه(س) نیز در این مراسم بیان کرد: بحثی وجود دارد که آیا علوم انسانی اسلامی داریم یا خیر. با بررسی مشخص  می‌شود که هم مسلمانان و هم غیر مسلمانان در این خصوص نکاتی دارند وآن‌ها بر مبنای خود نیز محکم ایستادند که از اساس هدف از پژوهش چیست. اسلام توصیه دارد که برای قدرت‌ عدالت‌گستری حکومتی باید به دنبال علم باشد. علمی که بتواند دنیا را به دور خود جمع کند و نفع خود را به کل دنیا برساند. اما غرب این علم را به عنوان ابزاری برای رسیدن به سلطانی و حکومت بر جامعه می‌خواهد. این همان حدیثی است که امام علی(ع) در 1400 سال پیش بیان کردند که : « العلم سلطان، علم پادشاهی می‌آورد.» اما این رویکرد غرب به علم با دو غرض است، اول به این نیت که به واسطه آن انحصار را به دست بگیرد. از نظر فلسفی می‌گویند که دلیل محکم برای اثبات چیزی وقوع آن است.
آخوندزاده تشریح کرد: در دوران کرونا دیدید که ایران قدرتمند موفق به تولید واکسن شد. دیدید که مردان و زنان ایران قدرتمند مواسات و هم‌دلی را رقم زدند. در داستان غزه آن‌هایی که تربیت شده این نظام و انقلاب هستند از جبهه‌ی مقاومت و مظلوم پشتیبانی می‌کنند. امروز همه دنیا به مظلومیت مردم غزه پی برده‌اند. شاید اگر ایران یکسال پیش در مورد کشتار مردم مظلوم فلسطین حرف می‌زد کسی اینگونه باور نمی‌کرد. این نگاه علمی و پژوهشی به مسئله علم در اسلام است ولی ما در همان داستان کرونا دیدم کشورهایی که ادعای همکاری داشتند، کشتی‌های حامل تجهیزات مقابله با کرونا را از یکدیگر به سرقت می‌بردند. لذا فرق علم و پژوهش در دینداری و اسلام با علم در جاهای دیگر این است که کسی که در چارچوب اسلام به دنبال علم است برای رفاه و آسایش بشر فعالیت می‌کند. روایت هست که در روز قیامت تابوتی شعله‌ور که بر در آن قفل زده شده را می‌آورند که صاحب قلم را در آن قرار داده‌اند. بررسی می‌کنند که برای خداوند قلم زده است یا نه. که در غیر این صورت مجازات سختی در انتظار وی خواهد بود. 
در ادامه برنامه دکتر رسولی عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) در خصوص نظام‌های رتبه‌بندی دانشگاهی عنوان کردند: نظام‌های رتبه بندی یکی از موضوعاتی است که در دودهه‌ی گذشته در فضای آموزش عالی مطرح شده است و تبدیل به یک موضوع داغ رسانه‌ای است و یکی از دغدغه‌های کلیدی تیم‌های مدیریت دانشگاه  هم هست. به قول کتاب«نظام‌های رتبه‌بندی دانشگاه»، در یک دهه گذشته هیچ تیتر خبری در فضای آموزش عالی به اندازه رتبه‌بندی دانشگاه‌ها مطرح نبوده است. پیتر برستین و جان ماربرگر آغاز گر این فضا بوده‌اند. برستین سردبیر یک بنگاه خبری در آمریکا بوده است که برای مطرح کردن و شهرت خبرگزاری، تصمیم می‌گیرند که به رتبه‌بندی دانشگاه‌های آمریکا بپردازند. در ابتدا نیز صرفا با پرسیدن از افراد رتبه دانشگاه را مشخص می‌کردند. این اولین نظام رتبه‌بندی دانشگاه‌هاست که مورد توجه دانشجویان در انتخاب دانشگاه است. 
وی ادامه داد: در ادامه نیز کنفرانسی در حوزه ارزیابی علم و فناوری برگزار شد، جان ماربرگر در این کنفرانس ارائه‌ای می‌دهد و بیان می‌کند که من به عنوان سیاستمدار با این چالش روبه‌رو هستم که ابزاری برای اندازه‌گیری سیاست‌های خود ندارم. ابزاری برای اطلاع از درستی یا نادرستی سیاست‌های خود ندارم. همین سخنرانی او انگیزه‌ای برای ساخت سنجه فراهم کرد و نظام‌های رتبه‌بندی متعددی شکل گرفت. 
رسولی گفت: مهم‌ترین مخاطب نظام رتبه‌بندی دانشگاه‌ها، دانشجویان و والدین آن‌ها هستند. در غرب نگاه به دانشگاه به مثابه‌ی یک نهاد تجاری است. پس باید مشخص شود که دانشجوی خوب کجا را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کند و این برای برند دانشگاه اثرگذار است. پژوهشگران و اساتید نیز برایشان اهمیت دارد که در دانشگاه شناخته شده‌تری کار کنند. بازار کار نیز به دنبال جذب دانشجویانی است که از دانشگاه‌های معتبرتر فارغ‌التحصیل شدند. سیاست‌گذاران علم و فناوری نیز به این رتبه‌بندی‌ها به عنوان افتخارات خود نگاه می‌کنند و نهادهای حامی دانشگاه  خیرین نیز به این رتبه‌بندی‌ها توجه می‌کنند. مزیت رقابتی بسیار مهم است خصوصا وقتی با اهداف اقتصادی آمیخته شود. 
وی ادامه داد: رتبه‌بندی‌های دانشگاهی می‌توانند اطلاعات لازم را برای دانشجویان فراهم کنند، به خود دانشگاه وسیله‌ای برای سنجش سیاست‌ها و مراحل پیشرفتش بدهد و با قرار دادن دانشگاه در فضای رقابتی منشا ایجاد انگیزه باشد. در تمام کشورها به نظام‌های رتبه‌بندی بسیار توجه می‌شود. دو رویکرد در تعیین نظام‌های رتبه‌بندی وجود دارد، اول نظام‌های رتبه‌بندی ملی و دوم نظام‌های رتبه‌بندی جهانی. و آنچه که اهمیت دارد بیشتر نظام‌های رتبه‌بندی جهانی است. از سال 2003با نظام رتبه‌بندی شانگهای، نظام‌های رتبه‌بندی جهانی آغازبه کار کرده‌اند. 
بازار نظام‌های رتبه‌بندی جهانی هم‌چنان داغ است و در سال 2021 نیز شاهدیم که نظام‌های رتبه‌بندی جدید ساخته می‌شود. تایمز در حال ساخت یک نظام رتبه‌بندی جدید درحوزه آموزش آنلاین است که از سال آینده آن را منتشر می‌کند. حدود 30 نظام رتبه‌بندی دانشگاهی اکنون در جهان فعال است که نمی‌توان هیچ یک را نامعتبر یا یکی را معتبرترین نامید. 

شایان ذکر است از افراد ذیل در این مراسم تجلیل شد:
-دکتر مونا جامی پور    پژوهشگر برگزیده کشوری
-دکتر محمدرضا فلاح    پژوهشگر برگزیده استانی
-دکتر سعیده سبزیان    پژوهشگر برترهیات علمی رتبه اول 
-دکتر محمد  نظری پور    پژوهشگر برترهیات علمی رتبه دوم 
-دکتر مونا جامی پور    پژوهشگر برترهیات علمی رتبه سوم 
-دکتر مونا جامی پور    پژوهشگر برتر بین الملل رتبه اول
-دکتر الهام فتحی    پژوهشگر برتر بین الملل رتبه دوم
-دکتر محمدرضا فلاح    پژوهشگر برتر طرح های ارتباط با صنعت رتبه اول
-دکتر محمد طالاری    پژوهشگر برتر طرح های ارتباط با صنعت رتبه دوم
-دکتر وحید    شرفی    پژوهشگر برتر طرح های ارتباط با صنعت رتبه دوم
-دکتر رسول  عباسی    سردبیر برتر
- زهرا بیگلری    پژوهشگر برترکارکنان
- منا خانی    پژوهشگر برتر دانشجویان مقطع ارشد رتبه اول
- ریحانه سادات موسوی    پژوهشگر برتر دانشجویان مقطع ارشد رتبه دوم
- ساره سادات رحمانی    پژوهشگر برتر دانشجویان مقطع کارشناسی