با برگزاری پنل های تخصصی؛
اساتید دانشگاه های کشور عراق مقالات خود را ارائه دادند

اساتید و پژوهشگران کشور عراق در اولین همایش گفتمان‌سازی حجاب و تاثیر آن بر سلامت زن، خانواده و جامعه به ارائه مقالات خود در زمینه عفاف و حجاب پرداختند.

 به گزارش روابط عمومی دانشگاه حضرت معصومه(س) در اولین همایش گفتمان سازی حجاب  و تاثیر آن بر سلامت زن خانواده و جامعه، موضوع حجاب و عفاف و سازوکار های لازم برای مقابله با بد حجابی و همچنین نهادینه سازی مفهوم آن در جامعه اسلامی با حضور پژوهشگران داخلی و اساتید دانشگاه های کشور عراق بررسی شد. 

همچنین هر یک از اساتید  عراقی و ایرانی به تببین چالش های جامعه اسلامی و راه برون رفت از مشکلات بانوی مسلمان به ویژه به بحث حجاب پرداختند. 

  در ادامه این همایش، دکتر عباس از دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه دیالی با بیان اهمیت موضوع تفکیک جنسیتی در دانشگاه و لزوم تأسیس دانشگاه های مخصوص بانوان بر  ویژگی های مثبت دانشگاه های مخصوص بانوان تأکید کرد و گفت: با تاسیس چنین دانشگاه هایی ضمن اعطای حق انتخاب به خانواده ها برای ادامه تحصیل دختران خود، از آسیب های دانشگاه های غیرتفکیک نیز در امان خواهند ماند.  

وی در پایان سخنان خود تأسیس دانشگاه حضرت معصومه (س) را گامی بلند در راستای حفظ حریم بانوی مسلمان و نهادینه سازی حجاب اسلامی در بین آنان دانست.  

  همچنین در این جلسه دکتر عمار یاسین  کاظم البیاتی به تبیین مقاله خود تحت عنوان (حجاب اسلامی و اهمیت آن در بنیه اجتماعی و مهم ترین چالش های آن در عراق ) پرداخت. وی به بیان مفهوم حجاب و ویژگی های آن به موضوع نقشه گلوبالیسم در اضمحلال مفاهیم والای دینی و فرهنگی به ویژه حجاب در کشور عراق پرداخت و گفت: امروزه موسساتی در پی اعطای حق انتخاب برای هر فرد برای انتخاب جنسیت خود هستند و از روابط آزاد سخن به میان می آورند چنین موسساتی از طریق فضای مجازی و شبکه های ماهواره ای سعی در مخاطب قرار دادن کودکان و خانواده ها دارند، لذا برای مقابله با بی حجابی باید در گام اول با چنین موسساتی مبارزه کرد. 

  دکتر لینة مثنی عدنان نیز از دانشگاه تکنولوژی که به صورت آنلاین در این جلسه شرکت کرده بودند به ابعاد فلسفی حجاب پرداخته و حجاب را از منظور فلسفه بررسی کرد.  وی در مقاله خود بعد از تعریف لغوی و اصطلاحی فلسفه و حجاب، به حجاب از نگاه فلسفی پرداخت. 

   همچنین دکتر بشری حنون محسن از دانشگاه کربلا دانشکده علوم اسلامی، راه حل های سنتی برای حل چالش های حجاب را نا کارآمد دانسته و راه حل های مدرن از جمله تاکید بر علوم طبیعی و آزمایشگاهی برای نمایان سازی اهمیت حجاب و تاثیر آن مخصوصا از نگاه علوم پزشکی را  لازم دانست. 

وی همچنین مبارزه با اختلاط دو جنس مذکر و مونث را در عصر مدرن بی تاثیر در حل چالش های حجاب در جامعه دانست.  در مقابل، دکتر صادقی راه حل جلو گیری از اختلاط دو جنس دختر و پسر را بهترین انتخاب  برای برخی از خانواده هایی  که خواستار حفظ حریم دختران خود هستند دانست و افزود: چنین راه حلی در مقابل تبیین تأثیرات حجاب از نگاه پزشکی و علوم طبیعی قرار ندارد و تعارضی با یک دیگر ندارند ، راه حل های متعدد می تواند مناسب اقشار مختلفی از مردم قرار بگیرد، و جلوگیری از اختلاط می تواند یکی از راه حل های پیشنهادی برای  اقشار خاصی از جامعه باشد.   دکتر علی حسین عبدالامیر نیز به بررسی ابعاد رسانه ای حجاب پرداخت.  

وی پس از بیان آمار تعداد مقالات مرتبط با مفهوم حجاب در کشورهای متفاوت بر لزوم کار رسانه ای موثر و سازوکار های آن تاکید کرد.