به عنوان مقدمه ای بر همکاری های عمیق؛
روسا و مسوولین دانشگاه حضرت معصومه(س) و جامعه الزهرا با يکديگر دیدار و گفتگو کردند

روسا و مسئولان دانشگاه حضرت معصومه(س) و جامعه الزهرا به عنوان دو مجموعه آموزشی، پژوهشی و فرهنگی ویژه بانوان در استان قم برای آغاز فصل مشترک همکاری های عمیق با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه حضرت معصومه(س) در این دیدار که در سالن جلسات جامعه الزهرا برگزار شد، دکتر مریم بردبار رئیس دانشگاه حضرت معصومه(س) عنوان کرد: دانشگاه حضرت معصومه(س) باتوجه به تاکید مقام معظم رهبری در راستای اسلامی شدن دانشگاه ها در سال ۱۳۸۶ با موافقت مسئولین وقت تاسیس شد و تاکنون توانسته‌است به موفقیت‌های بزرگی دست یابد.

وی افزود: هر ساله یکی از پژوهشگران برتر علوم انسانی از دانشگاه حضرت معصومه(س) انتخاب می‌شود، سال گذشته در گزارش  ISC درمیان دانشگاه‌های زیر ۲۰ سال در سرانه مقاله این دانشگاه توانست رتبه اول را کسب کند.

رییس دانشگاه حضرت معصومه(س) بیان کرد: در میان ۴۴ دانشگاه کشور در بهترین عملکرد، دانشگاه حضرت معصومه(س) درمیان ۱۰ دانشگاه برتر بود، در این دانشگاه حدود ۱هزار و ۵۰۰ دانشجو و ۵۱ عضو هیئت علمی فعالیت دارند، ۱۴ عضو هیئت علمی نیز درحال جذب هستند.

دکتر بردبار تصریح کرد: همکاری و تعامل علمی و پژوهشی با دانشگاه‌های دیگر، جذب دانشجوی بین‌الملل، راه‌اندازی سامانه آموزشی آرمان در جهت کارآفرینی دانشجویان، آمار بالای سرانه ازدواج دانشجویی در دانشگاه، آمار بسیار پایین پرونده‌های کمیته انضباطی از جمله موفقیت‌های دانشگاه حضرت معصومه(س) بوده‌است. 

وی در پایان گفت: اخیرا تفاهم‌نامه ای با وزارت تعاون منعقد کرده‌ایم، تا تمام بانوانی که به دنبال کارآفرینی هستند بتوانند به صورت اصولی و در شان یک بانو در یک مجتمع آموزشی کارآفرینی، این اصول و قواعد  را یادبگیرند.

 

دکتر سیده زهره برقعی رییس جامعه‌الزهرا در این دیدار  عنوان کرد: انجام تعاملات و انعقاد تفاهم‌نامه در زمینه علمی برای هر دو مجموعه دانشگاه حضرت معصومه(س) و جامعه‌الزهرا بسیار موثر و مهم است.

وی گفت: در جامعه‌الزهرا یک مجموعه‌ای تحت عنوان اداره خانواده وجود دارد که دوره‌های مختلفی از جمله مشاوره پیش از ازدواج و پس از آن برگزار می‌کند که این امر فرصت مناسبی جهت همکاری با بخش مرکز سلامت و خانواده دانشگاه حضرت معصومه(س) است.

وی افزود: در رابطه با بحث دفاع مقدس نیز موضوع بسیار مهمی است که باید با جدیت و با همکاری و تعامل دانشگاه حضرت معصومه(س) کارهای ویژه‌ای انجام داد، چراکه این مسئله در جوانان از جمله دانشجویان و طلاب تاثیر معنوی بسزایی داشته و دارد.

دکتر برقعی بیان کرد: در جامعه‌الزهرا نیز دوره‌های مهارتی زیادی برگزار می‌شود که تاکنون برای طلاب بسیار مفید و موثر بوده است در خصوص این موضوع نیز لازم است با دانشگاه حضرت معصومه(س) همکاری انجام شود.

حجت الاسلام آخوندزاده رییس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه حضرت معصومه(س) نیز در این جلسه بیان کرد: یکی از اهداف تاسیس  دانشگاه حضرت معصومه(س) این بود که فضایی با اختیار و اراده دانشجویان دختر وجود داشته باشد، دانشجویان این دانشگاه به لطف خداوند به موفقیت‌های علمی زیادی دست یافتند، رهبر معظم انقلاب فرمودند هر استان حداقل یک دانشگاه تک‌جنسیتی باید داشته باشد؛ بنابراین این مسئله بسیار مهم است چراکه عوارض فرهنگی کمتری دارد هرچند هم اکنون تنها سه دانشگاه تک جنسیتی وجود دارد که شامل دانشگاه حضرت معصومه(س)قم، دانشگاه کوثر بجنورد و دانشگاه الزهرا(س) تهران می‌شود.

رییس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه حضرت معصومه(س) بیان کرد: جامعه‌الزهرا قم توانسته است یک فضای فرهنگی و معنوی بسیار خوبی را برای بانوان رقم بزند، یکی از برنامه‌های مهمی که مدنظرما است اینکه باتوجه به ظرفیت‌های جامعه الزهرا یک همکاری و تعاملی در خصوص کانون ازدواج و سلامت شکل بگیرد، حوزه دفاع مقدس هم حوزه‌ای است که با همکاری جامعه‌الزهرا می‌توان از ظرفیت آن استفاده کرد.

وی در پایان گفت: شعار این دانشگاه :بانوی فرزانه، اعتلای خانواده» است، دانشجویان دانشگاه حضرت معصومه(س) باتوجه به ظرفیت کارآفرینی که در این دانشگاه وجود دارد در کنار تحصیل از این فضا استفاده کرده و به اقتصاد خانواده خود نیز کمک خواهند کرد، همچنین سعی شده است از رشته‌هایی در دانشگاه استفاده شود که برای دانشجو کاربردی باشد.

همچنین در این جلسه دکتر گرامی رییس دانشکده هدی نیز عنوان کرد: اکثر رشته‌هایی که در دانشکده هدی نیز تدریس می‌شود با رشته‌های موجود در دانشگاه حضرت معصومه(س) مشترک است، براین اساس جای همکاری بسیار گسترده‌ای وجود دارد.

دکتر بنکدار، رییس بخش بین‌الملل جامعه‌الزهرا نیز در این جلسه گفت: در حوزه بین‌الملل، تقریبا می‌توان بیان کرد که مجموعه جامعه‌الزهرا قدیمی ترین مجموعه علمی دینی بین المللی جمهوری اسلامی است، یکسال بعد از تشکیل خود جامعه‌الزهرا، بخش بین‌الملل جامعه‌الزهرا نیز تاسیس شد.

وی افزود: در طی ۴۰ سال پس از تاسیس این مجموعه، توانسته‌است موفقیت های بسیاری را در بخش های مختلف کسب کند، همکاری میان دانشکده هدی با دانشگاه حضرت معصومه(س) می‌تواند هم‌پوشانی خوبی داشته باشد و خلاهای موجود را پر کند. 

بنکدار تصریح کرد: برخی از طلاب معمولا تمایل دارند تا در ادامه تحصیل وارد یک رشته‌ی خاص دانشگاهی داشته باشند، ارتباط و تعامل جامعه‌الزهرا و دانشگاه حضرت معصومه(س) در تحقق این امر بسیار موثر خواهد بود.

وی بیان کرد: بنا بر اقتضائات دانشجویان بین‌الملل در جامعه‌الزهرا تجربه بسیار زیادی در این خصوص در  مجموعه جامعه‌الزهرا وجود دارد، انتقال این ظرفیت به دانشگاه حضرت معصومه(س) نیز بسیار مهم خواهد بود.

 دکتر یوسفی، معاون آموزشی جامعه‌الزهرا نیز در این جلسه گفت: تنوع ملیتی ما در جامعه الزهرا بیش از ۵۰ کشور است، در سفرهایی که مسئولین این مجموعه به خارج از کشور داشتند شاهد این بودند که فارغ التحصیلان جامعه‌الزهرا در منصب‌های مختلف فرهنگی، علمی و اجتماعی کشور خود درخشیدند.

وی ادامه داد: در مقطع سطح دو، ۷ گرایش، در سطح سه، ۱۶ رشته تحصیلی و سطح چهار، ۷ رشته تحصیلی تدریس می‌شود در جامعه‌الزهرا، پذیرش دانشجویان فارغ التحصیل دانشگاه ها از میان ۷۳ رشته‌ای که مرتبط با دروس حوزوی هستند می‌توانند به مقطع سطح ۳ جامعه‌الزهرا ورود کنند.

معاون آموزشی جامعه‌الزهرا تصریح کرد: فارغ التحصیلان رشته‌های غیرمرتبط دانشگاهی نیز به سطح ۲ جامعه‌الزهرا می‌توانند ورود کنند، خوشبختانه آمار بسیار بالایی از فارغ التحصیلان و دانشجویانی که در جامعه الزهرا حضور دارند، موجود است که این امر در راستای تحقق هدف وحدت حوزه و دانشگاه است.

دکتر نجمه نجم معاون طرح و برنامه‌ریزی جامعه الزهرا نیز در این جلسه عنوان کرد:  آموزش پژوهش محور مبتنی بر رویکردهای مهارتی، تبلیغی و کنشگری، تبلیغ پژوهش محور مبتنی بر دانش و مهارت‌های تخصصی از جمله مسائلی است که در جامعه‌الزهرا پیگیری می‌شود.

وی افزود: دانشگاه‌هایی همچون دانشگاه حضرت معصومه(س) جایگاه خوبی برای معارفه بانوی طراز انقلاب اسلامی هستند، از آنجایی که یکی از اهداف ریاست جامعه‌الزهرا همین مسئله است، دانشگاه حضرت معصومه(س) و جامعه‌الزهرا در راستای تحقق این هدف می‌توانند همکاری بسیار خوبی داشته باشند.

دکتر نجم تصریح کرد: رشته‌های بسیار متنوع و گسترده‌ای در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه حضرت معصومه(س) وجود دارد که همسو با رشته‌های موجود در جامعه‌الزهرا است این مسئله فرصت بسیار خوبی جهت تبادل علمی و برگزاری گعده‌های علمی در سطح حوزه و دانشگاه است.

محمد جواد رضایی رییس حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه حضرت معصومه(س) نیز در این جلسه گفت: لازم است واحدهای متناظر دو مجموعه دانشگاه حضرت معصومه(س) و جامعه‌الزهرا تعامل داشته باشند، علوم انسانی و اسلامی و همچنین کارآفرینی، دو حوزه بکر و مهمی است که باید در این راستا بین دو مجموعه همکاری و هم‌افزایی جدی وجود داشته باشد.