با حمایت معنوی دانشگاه حضرت معصومه (س) در دانشگاه دیالی عراق برگزار شد
همایش همکاری علوم تربیتی و روانشناسی با هوش مصنوعی و چالش های آینده

همایش همکاری علوم تربیتی و روانشناسی با هوش مصنوعی و چالش های آینده با حمایت معنوی دانشگاه حضرت معصومه (س) و سخنرانی دکتر مریم بردبار رییس این دانشگاه و دکتر فائزه ارکان مدیر امور بین الملل، در دانشگاه دیالی عراق برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه حضرت معصومه (س) این همایش به همت دانشکده تربیت مدرس دانشگاه دیالی و با محوریت بکارگیری هوش مصنوعی در علوم تربیتی و روانشناسی، کاربرد عملی علوم تربیتی و روانشناسی در زمینه های تربیتی، بهبود سازی هوش مصنوعی جهت بکارگیری آن در زمینه آموزش، چالش های بکار گیری تکنولوژی هوش مصنوعی در زمینه علوم تربیتی ‌و روانشناسی و بهبود سازی ابزار های هوش مصنوعی در خدمت علوم ریاضی و کاربرد های عملی آن روز پنج شنبه 6 اردیبهشت ماه 1403 برگزار شد.

دکتر مریم بردبار به صورت ویدیو کنفرانسی به سخنرانی پرداخت.

متن سخنرانی رییس دانشگاه حضرت معصومه (س) به شرح زیر است:

باسمه تعالی
بسم الله الرحمن الرحیم و الحمد و الثناء لله رب العالمین و الصلاة و السلام علی نبیه الکریم و أهل بیته المعصومین
 جناب وزیر محترم آموزش عالی و تحقیقات علمی آقای دکتر نعیم العبودی
 ریاست محترم دانشگاه دیالی، آقای دکتر تحسین حسین مبارک 
ریاست محترم کنفرانس، پروفسور  دکتر  ایاد هاشم محمد السعدی،
 اعضای محترم شورای دانشگاه
اعضای محترم شرکت کننده در همایش،  سلام و درود و رحمت و برکات خداوند بر شما باد.
 از همه کسانی که شرکت کردند و راه را برای برپایی این همایش پربرکت هموار کردند صمیمانه تشکر می کنم.
 بنده دکتر مریم بردبار رئیس دانشگاه حضرت معصومه قم هستم.
بسیار خوشحالم که در این همایش که با عنوان (تعامل  علوم  آموزشی و روانشناسی با هوش مصنوعی، دیدگاه‌ها و چالش های آینده)برگزار می شود شرکت می کنم 
به باور همه متخصصان  فناوری اطلاعات، هوش مصنوعی و فناوری‌های کوانتومی، چه شرکت‌ها و سازمان‌هایی که در بخش خصوصی فعالیت می‌کنند و چه نهادهای کلان و سیاست‌گذار همچون قوای مقننه، مجریه و قضائیه و نیروهای مسلح که در حوزه سیاست‌گذاری و مباحث کلان و ملی فعال هستند،
 رشد و توسعه هوش مصنوعی پدیده ای چندبعدی است؛ زیرا بشریت با یک پارادایم و ساختار علمی جدید مواجه است که همه ارکان زندگی فردی، خانوادگی، سازمانی، اجتماعی و جهانی را تحت تأثیر و دگرگونی قرار خواهد داد؛ لذا، اتکای صرف به یک حوزه علمی نمی‌تواند برای رفع نیازهای بشریت پاسخگو باشد؛ بنابراین، رشد و توسعه کشورها در حوزه هوش مصنوعی و فناوری‌های کوانتومی، اول، به دانش مهندسی بویژه مهندسی نرم‌افزار، برنامه‌نویسی، سخت‌افزار و شبکه وابسته است و دوم، برای مطالعه ساختار مغز و نورون‌ها  و ساختار اتم‌ها- در فناوری‌های کوانتومی- به علوم پایه همچون زیست‌شناسی، فیزیک، شیمی و ریاضیات وابسته است. سوم، تحول بنیادین در هوش مصنوعی در زمینه‌های علوم پزشکی، مراقبت‌های بهداشتی و موارد دیگر را نباید از یاد برد زیرا خلق دانشی عظیم در این حوزه به سلامتی و رفاه بشریت کمک خواهد کرد؛ چهارم تحول در کشاورزی، شیلات و جنگل‌داری و بهره‌برداری از دانش آن زمینه‌ساز تغییر راهبردی در حوزه هوش مصنوعی برای یک زندگی پایدار و حفظ محیط زیست است. پنجم، حوزه بسیار کاربردی علوم انسانی و اجتماعی است؛ از یک سو اقتصاد هوش مصنوعی و فناوری کوانتومی به تریلیون‌ها دلار در سال می‌رسد، از سوی دیگر حکمرانی هوش مصنوعی و فناوری‌های کوانتومی و خط‌مشی‌گذاری در این زمینه بسیار مورد توجه است؛ برنامه‌ریزی راهبردی در این زمینه و تهیه و تولید اسناد راهبردی کلان در سطوح مختلف مدیریت سیاسی و مدیریت بخش خصوصی و دولتی گویای اهمیت توجه به علوم اجتماعی و انسانی است. هوش مصنوعی بدون آینده‌نگاری راهبردی نمی‌تواند مسیر متعالی خود را برای خدمت به بشریت طی کند و بدون روان‌شناسی و جامعه‌شناسی ابعاد فردی و اجتماعی جامعه در این زمینه، با چالش جدی مواجه خواهد شد. 
 امروزه کشورهای پیشرو در حوزه هوش مصنوعی همچون آمریکا، چین، روسیه، کره جنوبی و برخی از کشورهای اتحادیه اروپا، سرمایه‌گذاری‌های بسیار هنگفتی را در زمینه هوش مصنوعی و فناوری‌های کوانتومی انجام داده‌اند. به همان میزان که از حیث سخت‌افزاری، سرمایه‌گذاری جدی در حوزه هوش مصنوعی صورت پذیرفته است از نظر فلسفه، اخلاق، حکمرانی هوش مصنوعی نیز سرمایه‌گذاری‌های عظیمی صورت می‌گیرد. زیرا قدرت آینده در دست کشورهایی است که به سلاح هوش مصنوعی و فناوری‌های کوانتومی برای بهره‌برداری و به کارگیری در همه حوزه‌های زندگی بشر مجهز شوند. بنابراین، موفقیت کشورهای در حال توسعه، توجه همزمان به فناوری‌های کوانتومی و هوش مصنوعی است که این مهم از طریق توجه همه‌جانبه به همه حوزه‌های علوم ذیل اداره راهبردی علوم انسانی و اجتماعی است. برای تحقق این هدف بنیادین علاوه بر اینکه شرکت‌های بزرگ دنیا همچون گوگل، مایکروسافت، اوپن AI و موارد دیگر در کنار رقابت به ائتلاف‌های استراتژیک روی آورده‌اند. دولت‌ها و کشورها هم مصمم شده‌اند که با همفکری هم به ایجاد هم‌افزایی در زمینه‌های توسعه و کاربردهای سودمند هوش مصنوعی اقدام کنند و از مخاطرات قابل توجه آن جلوگیری کنند. البته برای کشورهای مسلمان با توجه به شبهات متعدد در زمینه هوش مصنوعی و توجه به انسان، فقه هوش مصنوعی مقوله ای مهم و کاربردی است که باید به آن توجه جدی داشت.
هوش مصنوعی (AI) با ارائه ابزارها و بینش های جدید در مورد رفتار و فرآیندهای ذهنی انسان، انقلابی در حوزه روانشناسی ایجاد کرده است. یکی از نقش های مهم هوش مصنوعی در روانشناسی در تشخیص و درمان است. سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند حجم وسیعی از داده‌ها را برای شناسایی الگوها و پیش‌بینی مسائل مربوط به سلامت روان تجزیه و تحلیل کنند و امکان مداخله زودتر و برنامه‌های درمانی شخصی‌تر را فراهم کنند.
و  ما اساتید دانشگاه بایستی در زمینه های مختلف هوش مصنوعی فعالیت های جدی داشته باشیم و آن را از  وظایف جدی خود بدانیم. 
یادمان نرود که جنگ حاکم در دنیا جنگ نرم افزاری است. انشالله به زودی شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه در کشورهای اسلامی باشیم.
 برای شما آرزوی موفقیت در مسیر موفقیت دارم
 و درود و رحمت و برکات خداوند بر شما باد

 

فیلم سخنرانی را از اینجا دریافت کنید