رئیس دانشگاه حضرت معصومه(س) اعلام کرد؛
پیگیر تعامل جدی دانشگاه حضرت معصومه(س) و دانشگاه های کشور اندونزی هستیم

دکتر مریم بردبار، رییس دانشگاه حضرت معصومه(س) در نشست با سفیر اندونزی بر ارتباط این دانشگاه و دانشگاه های کشور اندونزی تاکید کرد و گفت: آشنایی دانشجویان کشور اندونزی با دانشگاه حضرت معصومه(س) از جمله مواردی است که با همکاری سفارت اندونزی امکان پذیر خواهد بود.


به گزارش روابط عمومی دانشگاه حضرت معصومه(س)، دکتر مریم بردبار در جلسه بازدید سفیر کشور جمهوری اندونزی از این دانشگاه، ضمن خوش آمدگویی به سفیر اندونزی و همراهان او عنوان کرد: اندونزی پرجمعیت ترین کشور مسلمان در جهان است و همچنین بزرگترین قدرت اقتصادی جنوب شرق آسیا بوده و جاذبه های طبیعی بسیار فراوانی دارد.
وی افزود: ارتباط ایران و کشور اندونزی سابقه 70 ساله دارد و اشتراکاتی در زمینه های مختلف فرهنگی، کتاب آسمانی و پیامبر، هویت مسلمانی، سبک زندگی اسلامی و جنبه های گوناگون دیگر میان این دو کشور وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد، همچنین یکی از این ظرفیت های مهمی که باید به آن توجه شود ظرفیت دانشگاهی و علمی ایران و اندونزی است که در این راه می توان قدم های بسیار موثری برداشت.
رییس دانشگاه حضرت معصومه(س) به معرفی این دانشگاه برای سفیر کشور اندونزی پرداخت و تشریح کرد: دانشگاه حضرت معصومه(س) در سال 2007 میلادی تاسیس شده است و یک دانشگاه ویژه بانوان و تحت نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده و در زمینی به وسعت 100 هکتار قرار گرفته است که یکی از سه دانشگاه جامع ویژه بانوان جمهوری اسلامی ایران است.
دکتر بردبار بیان کرد: پس از انقلاب در کشور ایران شاهد پیشرفت های بسیار زیادی در حوزه بانوان بوده ایم، بیش از 36 درصد از اعضای هیات علمی دانشگاه های کشور را بانوان تشکیل می دهند و 50 درصد از متقاضیان ورود به دانشگاه ها نیز دختران هستند.
وی افزود: شعار دانشگاه حضرت معصومه(س) "بانوی فرزانه، اعتلای خانواده" است، این دانشگاه قرار است با هویت تمدنی و دانشگاهی، الگویی برای بانوان جهان اسلام باشد، این دانشگاه تازه تاسیس بوده و کمتر از 20 سال است که تاسیس شده است، حدود 1700 دانشجو در آن مشغول به تحصیل هستند، 120 عضو هیات علمی با دانشگاه حضرت معصومه(س) به صورت عضو هیات علمی و حق التدریس همکاری دارند، همچنین بیش از  هزار عنوان مقاله در مجلات معتبر علمی از این دانشگاه چاپ و منتشر شده است، علاوه بر این ها تعداد زیادی کتاب نیز توسط هیات علمی این دانشگاه انتشار پیدا کرده است.
دکتر بردبار گفت: دانشگاه حضرت معصومه(س) در مقطع کارشناسی در رشته های فقه و حقوق، مدیریت، علوم قرآن و حدیث، مدیریت کسب و کار، روانشناسی، مشاوره، طراحی لباس، پارچه و فرش دانشجو دارد، در مقطع کارشناسی ارشد نیز رشته هایی در گروه های علوم قرآن و حدیث،روانشناسی و غیره نیز فعال بوده و دانشگاه حضرت معصومه(س) در رتبه بندی ISC در میان دانشگاه های زیر 20 سال، در سرانه مقاله رتبه اول را دارد؛ همچنین هر سال پژوهشگرهای برتر استانی و کشوری از میان اساتید دانشگاه در قسمت پژوهشی و همچنین ارتباط با صنعت انتخاب می شوند.
رییس دانشگاه حضرت معصومه(س) اضافه کرد: در سال 1402، وزیر علوم به 10 تن از روسای دانشگاه از میان  144 دانشگاه  کشور، نشان سرو را اعطا کردند که دانشگاه حضرت معصومه(س) نیز جزو آن ها بود، همچنین این دانشگاه در سرانه فضای ورزشی رتبه اول را در کشور دارد، انجمن ها و کانون های این دانشگاه نیز در مقاطع و مناسبت های مختلف رتبه های گوناگونی کسب کرده اند.
وی ادامه داد: دانشگاه های کشور ماموریت گرا هستند، دانشگاه حضرت معصومه(س) علاوه بر تعالی آموزش، بر تعالی فرهنگی، صیانت و تحکیم خانواده تمرکز کرده است، و ماموریت های خود را متناسب با بانوان پیش می برد، این ماموریت ها براساس فناوری های فرهنگی تبیین و تعریف شده است، لازم به ذکر است صنایع فرهنگی و خلاق نیز از دیگر مسائلی است که این دانشگاه بر آن تمرکز کرده است.
دکتر بردبار تصریح کرد: در دانشگاه حضرت معصومه(س) به مهارت افزایی و هدایت شغلی دانشجویان اهمیت داده می شود، در تمام دانشگاه های کشور زیست بوم فناوری تعریف شده است، دانشجویان در پارک های علم و فناوری ایده های آنان، مفهوم کسب و کار پیدا می کند و وارد چرخه کارآفرینی و شغل می شود، بنابراین به مسیر شغلی هدایت می شود.
دکتر بردبار خاطرنشان کرد: مرکز هدایت شغلی، مرکز نوآوری و کارآفرینی و مرکز آموزش های آزاد، از جمله مراکزی است که در دانشگاه  حضرت معصومه(س) فعال است، راه اندازی مجتمع کارآفرینی بانوان با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز از جمله قراردادهایی است که اخیرا در دانشگاه حضرت معصومه(س) منعقد شده است.
وی افزود: در سال 1401 طبق آمار وزارت علوم درصد اشتغال دانشجویان در مقطع ارشد، درصد قابل توجهی بوده است، در امور بین الملل نیز تفاهم نامه هایی را با کشورهای مختلف از جمله عراق منعقد کرده ایم، همچنین حدود دو سال است که مجوز پذیرش دانشجویان بین الملل نیز  برای دانشگاه حضرت معصومه(س) کسب شده است.
رییس دانشگاه حضرت معصومه(س) بر ارتباط و آشنایی بیشتر این دانشگاه و دانشگاه های کشور اندونزی تاکید کرد و گفت: آشنایی دانشجویان کشور اندونزی با دانشگاه حضرت معصومه(س) نیز از جمله مواردی است که با همکاری سفارت اندونزی امکان پذیر خواهد بود، بورسیه شغلی برای دانشجویان بین الملل، برگزاری کنفرانس های بین المللی در حوزه بانوان به صورت مشترک با کشور اندونزی نیز از دیگر مواردی است که در این زمینه می توان پیگیری کرد.
وی در پایان افزود: برگزاری دوره های آموزش زبان فارسی، راه اندازی مجلات پژوهشی به صورت مشترک با دانشگاه های کشور اندونزی، انتشار مقالات و کتب به صورت مشترک، استفاده از ظرفیت اساتید در طرح های پژوهشی نیز از زمینه های همکاری میان دانشگاه حضرت معصومه(س) و دانشگاه های کشور اندونزی است که ما برای تمامی آن ها آمادگی کامل داریم.

دکتر فائزه ارکان رییس دفتر همکاری های علمی بین المللی دانشگاه حضرت معصومه(س) نیز در این جلسه بر دو‌محور همکاری‌های علمی و جذب دانشجوی اندونزیایی تاکید کرد و گفت: تبادل استاد، برگزاری نشست‌های علمی، تالیف مقالات مشترک که در پایگاه‌های اسکوپوس و isi نمایه می شوند و استفاده از اساتید در هیات تحریریه نشریات علمی دو دانشگاه، از فرصت‌های مشترکی است که باید به آن توجه شود.

وی افزود: تدوین پروژه‌های بین المللی توسط اساتید دانشگاه حضرت معصومه (س) و دانشگاه‌های اندونزی به ویژه دانشگاه‌هایی که مختص بانوان هستند یا بیشتر در حوزه های علوم انسانی و هنر فعالیت دارند نیز از دیگر مسائلی است که در محور همکاری‌های علمی می‌توان پیگیری کرد.

رییس دفتر همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه حضرت معصومه(س) بیان کرد: در حوزه گسترش و آموزش زبان فارسی دانشگاه ما می تواند اعزام استاد و برگزاری دوره های زبان فارسی را اجرا کند، در زمینه فرهنگی نیز می توانیم فرهنگ ایرانی را به دانشجویان اندونزیایی معرفی کنیم.

وی در پایان گفت: در زمینه جذب دانشجو اندونزیایی نیز، دانشگاه پذیرای متقاضیان دختر در مقاطع ارشد و کارشناسی است تا در محیطی امن و باکیفیت آموزشی مناسب به تحصیل بپردازند.
حجت الاسلام والمسلمین آخوندزاده در جلسه بازدید از دانشگاه حضرت معصومه(س) ضمن خوش-آمد به سفیر کشور اندونزی و هیات همراه گفت: امیدواریم سفر شما به شهر قم سفر خاطره انگیز و خوبی باشد، شهر قم یک شهر علمی و مذهبی است که تقریبا از اکثر کشورهای اروپایی، آسیایی و آفریقایی طلبه و دانشجو دارد همچنین این شهر از نظر سابقه ی تمدنی به سابقه ی چندین هزارساله برمی گردد.
وی بیان کرد: هم اکنون که جامعه ی جهانی بیشتر از اینکه به مرزهای جغرافیایی اهمیت دهند به مرزهای اعتقادی اهمیت می دهند، نیازمندیم در این مسیر همکاری های علمی، فرهنگی و مذهبی در کشورهای اسلامی داشته باشیم، شهر قم یک شهر مثال زدنی است که اهمیت این شهر را شما به عنوان یک دیپیلمات بیشتر متوجه هستید، همچنین حساسیت ها به این شهر بسیار زیاد است.
رییس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه حضرت معصومه(س) قم تصریح کرد: این شهر اولین پیشنهاد دانشگاه تک جنسیتی دخترانه را پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران داده است و اولین دانشگاه تک جنسیتی در کشور پس از انقلاب اسلامی است، بیشتر موضوعات و منابع درسی این دانشگاه به بانوان مربوط است و بخشی از آن مشترک میان بانوان و آقایان است، رویکرد ما تجهیز بانوان در زمینه های فرهنگی و اجتماعی است.
حجت الاسلام آخوندزاده ادامه داد: کسی که به عنوان دانشجو یا طلبه وارد قم شود، می تواند یک تعامل بین المللی را در سطح شهر ببیند، ظرفیت های شهر قم می تواند یک زمینه همکاری بسیار مناسب را با کشور اندونزی فراهم کند و از این فضا هر دو کشور استفاده کافی و وافی ببرند.

سفیر کشور اندونزی در پاسخ به سخنان حجت الاسلام آخوندزاده ابراز امیدواری کرد: تمامی این ظرفیت ها و سخنان را به دولت اندونزی منتقل خواهیم کرد و امدواریم همکاری های دو کشور و دانشگاه حضرت معصومه(س) با دانشگاه های اندونزی ادامه دار باشد.

در ادامه این جلسه حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد صادقی بیان کرد: من به اندوزی سفر نداشتم اما با مردم اندونزی در کشور عربستان در سفر حج ارتباط داشته ام، همگی مردمی فرهیخته و آرامی هستند و با کشور ایران و مردمان آن آشنایی خوبی داشتند، همانطور که در این جلسه گفته شد دانشگاه حضرت معصومه(س) زمینه آرام و بانشاطی را برای دختران و بانوان فراهم کرده است تا در آن تحصیل کنند.
وی گفت: تقاضا داریم در زمینه آشنایی بانوان اندونزیایی با دانشگاه حضرت معصومه(س) و تحصیل در این دانشگاه تلاش شود و در آینده شاهد تحصیل بانوان اندونزیایی در این دانشگاه باشیم، همچنین امیدواریم با همکاری سفارت اندونزی زمینه سفر هیاتی از دانشگاه حضرت معصومه(س) به کشور اندونزی و بازدید از دانشگاه های آن مهیا شود.
حجت الاسلام صادقی تصریح کرد: پس از نسل کشی که در غزه رخ داد، عده ای از حقوقدانان اسلامی به این فکر افتادند تا زمینه تشکیلات وکلای بدون مرز را ایجاد کنند، لذا تقاضا می شود زمینه ایجاد و گسترش این تشکیلات در کشور دوست و همسایه یعنی کشور اندونزی نیز فراهم شود.
 

 

گزارش تصویری را از اینجا ببینید