دکتر علیرضا رستمی در شانزدهمین پیش نشست کنفرانس علمی «امام حسین (ع) میراث دار انبیا واز تبار اوصیا» گفت: اساس کار در معنای ارث طبق کتب لغوی، مسئله ملکیت است براساس آیات قرآن کریم نیز این معنا برداشت میشود بنابراین زمانی که امام حسین(ع) در زیارت وارث به عنوان میراثدار انبیا معرفی شدهاند، اصل مال و انتقال ملکیت آن از طریق وراثت آبا و اجدادی آنها ثابت است.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی دانشگاه حضرت معصومه(س) دکتر علیرضا رستمی، عضو هیات علمی گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه در شانزدهمین پیش نشست کنفرانس علمی «امام حسین (ع) میراث دار انبیا واز تبار اوصیا» که با اهتمام آستان مقدس امام حسین (علیه السلام) با موضوع تحلیل روایت (نحن معاشر الأنبیاء لا نورث) از منظر زیارت وارث در سالن جلسات دانشگاه حضرت معصومه(س) برگزار شد، عنوان کرد: در تمامی کتب لغت، در معنای لغت ارث، میراث و مشتقات آن، بحث انتقال ملکیت مطرح میشود، در کتاب مفردات راغب، ارث، منتقل شدن مالی از کسی به دیگری بدون خریدن و نظیر آن، معنا شده است، بنابراین مالی که بدون معامله و کسب به دست می آید و از کسی به کس دیگر برسد را ارث گفتهاند، همچنین در کتب لغوی، وارث را صفت خداوند دانستهاند، چراکه طبق این معنا آمده است که بعد از فنا خلائق همه نعمات و اموال آنها که به طور موقت در دست بندگان بود، به خداوند که صاحب اصلی آن است برگشته و به ارث میرسد.
عضو هیات علمی دانشگاه حضرت معصومه(س) تصریح کرد: در آیات قرآن کریم در رابطه با بحث ارث، ۵ محور مطرح شده است؛ محور اول ارثبردن انسانها از یکدیگر است، دسته دوم آیات راجع به امتهای گذشته است که درگذشتند و امت جدید جایگزین آنها میشوند، دسته سوم آیات در مورد ارث، ارث بردن بهشت برای مومنان است که در همین بحث بهشت هم، مالکیت مطرح است و در این سه مورد ملکیت اساس کار است.
دکتر رستمی گفت: دسته چهارم در آیات قرآن کریم در مورد ارث، خداوند خود را وارث معرفی کرده است که در واقع همانطور که گفته شد به این معناست که تمام این مال و نعماتی که خداوند به خلائق داده است بعد از انسانها به اصل آن یعنی خداوند برمی گردد.
«ارث پیامبران» مسئله مورد اختلاف شیعیان و برخی از اهل تسنن است
وی بیان کرد: مبحث «ارث پیامبران» مسئلهای است که میان شیعیان و برخی اهل تسنن سبب اختلاف شده است، برادران اهل تسنن از آیات قرآن کریم که در مورد ارث انبیا سخن گفته شده، آن دسته که تعصبی ندارند به این امر اعتقاد دارند که انبیا مال را به ارث میگذراند اما عدهای از اهل تسنن به دلیل روایت ابوبکر که گفتهاست پیامبر فرمودهاست «نحن معاشر الانبیا لانورث» این سخن را مطرح میکنند که پیامبران مال را نمیتوانند به ارث بگذارند.
عضو هیات علمی دانشگاه حضرت معصومه(س) عنوان کرد: در کتب مختلف از جمله کتب روایی وقتی بررسی می کنیم به این نتیجه میرسیم که بیش از ده مورد از ارث مادی انبیا سخن گفته شدهاست، همچون پیراهن حضرت یوسف(ع)، تخت و خاتم حضرت سلیمان(ع)و مواردی از این قبیل که فراوان هستند.
دکتر رستمی بیان کرد: ابوبکر در مسئله فدک که پیامبر (ص) برای حضرت زهرا(س) به ارث گذاشتند، بر اساس گزارش«نحن معاشرالانبیا لانورث» که فقط خودش هم ناقل آن بوده و کس دیگری این حدیث را از پیامبر(ص) مطرح نکردهاست، اعتقاد داشت پیامبر(ص) چیزی را برای کسی به ارث نمیگذارد پس فدک میراث حضرت زهرا(س) نیست.
مهمترین میراث معنوی ولی خدا چیست؟
دکتر رستمی خاطرنشان کرد: طبق نقل برخی دانشمندان شیعه در این روایت فقط بحث مالی ارث مطرح است، در صورتی که اهل بیت(س) از پدران خود هم ارث مالی و هم معنوی میبرند، مهم ترین میراث معنوی که از پدر به فرزند ولی خدا میرسد، طبق روایات اسم اعظم است که ۷۲ حرف از ۷۳ حرف اسم اعظم در درمیان اهل بیت به ارث رسیده و نزد آنان است.
وی در پایان گفت: اساس کار در معنای ارث طبق کتب لغوی، مسئله ملکیت است همچنین براساس آیات قرآن کریم نیز این معنا برداشت میشود بنابراین زمانی که امام حسین(ع) در زیارت وارث به عنوان میراثدار انبیا معرفی شدهاند و بدون تردید وارث اشیا مادی انبیا سابق که نقشی در نبوت آنها ایفا کردهاند و از جمله خصایص نبوت آنها بوده نیز هست و اصل مال و انتقال ملکیت آن از طریق وراثت آبا و اجدادی آنها ثابت است، همانگونه که سیره عقلا و متشرعه بر آن استوار است و دلیلی از آیات و روایات بر انصراف از این معنی وجود ندارد.