درباره دانشگاه     تماس با ما      English    عربي    
دانشگاه حضرت معصومه(س) قم
دانشگاه حضرت معصومه(س) قم
دانشگاه حضرت معصومه(س) قم
در نشست تخصصی بررسی شد:
حجاب در گفتمان علم مدیریت

نشست تخصصی با عنوان حجاب در گفتمان علم مدیریت از سلسله پیش نشست های همایش گفتمان‌سازی تاثیر حجاب بر سلامت زن و خانواده در دانشگاه حضرت معصومه (س) برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه حضرت معصومه (س) دکتر سول عباسی عضو هیات علمی گروه مدیریت دانشگاه حضرت معصومه (س) در این نشست اظهار کرد: کشف حجاب یک مسیر بی‌انتها را طی می‌کند.
وی با اشاره به اینکه مسیر بی‌حجابی به فروپاشی خانواده منجر خواهد شد، مطرح کرد: در تضعیف خانواده در لایه‌های مختلف روابط فامیلی نیز از بین خواهد رفت.
استادیار گروه مدیریت دانشگاه حضرت معصومه(س) با بیان اینکه در مسیر حرکت رویدادها باید پیشران‌ها شناسایی شوند، عنوان کرد: مصرف بالای فرهنگی محصولات غرب، افزایش لذت‌گرایی، مدگرایی و تجمل‌گرایی، تغییر سبک زندگی، معماری عریان ساختمان‌ها، مباحث جهانی‌سازی، گرایش‌های فمینیست‌ها، تمایل زنان به دیده شدن و . جزو پیشران‌های بی‌حجابی هستند.
وی اضافه کرد: فرزندسالاری، کاهش حیا با گسترش تکنولوژی، اعتقاد به شخصی بودن پوشش، تجارب ناخوشایند حجاب، تعبیر بی‌حجابی به عنوان ناسپاسی، بی‌حجابی با پیام سیاسی و بی‌حجابی در اعتراض به پیام اقتصادی ازدیگر عوامل بی‌حجابی هستند.
عباسی با اشاره به اینکه تمایل به فمینیستی و حجاب رابطه معکوس دارند، خاطرنشان کرد: طبق بررسی‌های انجام شده تمایل به حجاب در شهرها در مقایسه با روستاها و قشر مرفه در مقابل قشر ضعیف‌تر جامعه، کم‌تر است.
وی با بیان سه عامل موثر در حجاب شرع، قانون و سنت هستند، تصریح کرد: متاسفانه در تدریج حرکت به سمت مدرنیته، ضلع سنت درحال فراموشی است.
استادیار گروه مدیریت دانشگاه حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه در ضلع شرع نیز می‌گویند که دین شخصی است، یادآور شد: طبق بررسی‌های انجام شده در کشور 35 درصد حجاب شرعی دارند و 50 درصد اعتقاد دارند که حجابشان عرفی است.
وی با بیان اینکه نظام اجتماعی با قانون رخ می‌دهد، ابراز کرد: متاسفانه در جامعه امروز قانون‌گریزی پدیده مروجی است و در این بحث بشدت دچار مشکل هستیم.
عباسی با اشاره به اینکه متاسفانه اقتدار منبع قدرت و حکومت درچنین شرایطی دچار ابهام می‌شود، بیان کرد: بهترین سناریو در مسئله حجاب این است که قانون‌مداری در جامعه را افزایش دهیم.
وی با بیان اینکه با تقویت فضای قانونی کشور می‌توانیم حجاب را حفظ کنیم، اظهار داشت: اگر نتوانیم قانون‌مداری را تقویت کنیم، متاسفانه در آینده نزدیک چیزی به عنوان پوشش همگانی نخواهیم داشت.
استادیار گروه مدیریت دانشگاه حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه در مسیر قانون‌مداری در مرحله نخست باید شاهد اجرای قاطعانه تمام قوانین باشیم، مطرح کرد: در مراحل بعدی تقویت گفتمان ساده زیستی و احیای ارزش‌هایی مانند احقاق حق مردم، ظلم ستیزی، گسترش عدالت و . موثر است.

دکتر حسین معینی، عضو هیات علمی و معاون اسبق دانشجویی و فرهنگی دانشگاه حضرت معصومه (س) نیز  با اشاره به اینکه گرانی اجناس موجب می‌شود دایره بازار کاهش پیدا کند، اظهار کرد: یکی از دلایلی که حجاب در بازار پوشاک کم‌یاب شده، گرانی است.
وی ادامه داد: در کنار گرانی فشار رسانه‌ای و تبلیغات نیز موجب شده است تا خورده فروشان کم‌تر به سمت پوشاک حجاب بروند.
استادیار گروه مدیریت دانشگاه حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه مد از بالا به پایین شکل می‌گیرد، مطرح کرد: امروز تعیین کنندگان مد، سلبریتی‌ها و افراد صاحب رسانه هستند و دیگران برای اینکه شبیه آن‌ها بشوند این مد را پیگیری می‌کنند.
وی با بیان اینکه امروز محصولات با پوشش مناسب به سختی یافت می‌شود، عنوان کرد: عدم فروش این محصولات موجب می‌شود پوشش مناسب به بازار راه پیدا نکند و درنتیجه تولید کننده نیز این محصولات را تولید نمی‌کند.

در ادامه دکتر گایینی استادیار گروه مدیریت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه باید در سازمان کدهای اخلاقی را تعریف کنیم، اظهار کرد: اگر افراد بر اساس این کدها عمل کنند، هماهنگی و اجرا دقیق‌تر خواهد بود.
وی با بیان اینکه خانم‌ها در جامعه پس از انقلاب اسلامی توانستند به بسیاری از امورات مدیریت و رهبری در سازمان‌ها برسند، مطرح کرد: اگرچه از نگاه مدرنیته این فضا پیش از انقلاب نیز موجود بوده است ولی از نظر سنت بعد از انقلاب اسلامی شاهد بازگشایی این مسیر بودیم.
استادیار گروه مدیریت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه امروز حتی در بسیاری از کشورهای اسلامی با مدیریت خانم‌ها در سازمان‌ها مشکل است، عنوان کرد: این مسیر در جمهوری اسلامی با نگاه و بینش فقهی امام خمینی(ره) باز شد.
وی با بیان اینکه امروز تفسیر از سنت متفاوت شده است، خاطرنشان کرد: انسان حیا را باید با علم وجدانی درک کند و معقوله حیا یک موضوع فرهنگی با تناسبات فرهنگی است. 
گائینی با اشاره به اینکه در گذشته در حوزه کسب و کار بازارها بر اساس فقاهت و در نزدیکی پایگاه فرهنگی به نام مسجد شکل می‌گرفت، تصریح کرد: امروز در بازارها و پاساژهای نوین اگر به دنبال مسجد باشیم، نمازخانه‌ای کوچک در زیرزمین که آن‌ هم به زور ساخته شده است را به شما نشان می‌دهند.
وی با بیان اینکه در گذشته در بازار رقابت نبود و دیدگاه هم‌کار وجود داشت، یادآور شد: امروز در بازار به دنبال راهبرد هستند؛ راهبرد نیز تنها درحالت جنگ وجود دارد که موجب شده است امروز در بازار به دنبال ضربه زدن به یکدیگر هستند.
استادیار گروه مدیریت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه امروز حضور بانوان در مجامع موجب ساختار شکنی شده است، بیان کرد: امکان دارد تعریف حیا برای آقایان و بانوان متفاوت باشد و تمایز حجاب و حیا باید توسط فقه مشخص شود تا بتوانیم به یک معیار برسیم.
وی با بیان اینکه تمام مباحث فقهی به عرف واگذار شده است، ابراز کرد: حجاب و حیا دو موضوعی هستند که باید ملاک و معیار آن در عرف تعیین شود.


نشانی: قم - بلوار الغدیر - روبروی ورزشگاه یادگار امام - دانشگاه حضرت معصومه (س)

تلفن:02532012

کد پستی: 3736175515 شناسه ملی: 14002794966   صندوق پستی:145-37115   دورنگار:02533209050

پست الکترونیکی: info@hmu.ac.ir

تمامی حقوق این سایت متعلق به دانشگاه حضرت معصومه(س) می باشد

دانشگاه حضرت معصومه(س) قم - در نشست تخصصی بررسی شد: - حجاب در گفتمان علم مدیریت